5 rad, jak pozvednout obrat i vlastní obsah a usmívat se o 78 % více

E-shop lashespro.cz a my

Nejspíš nám dáte za pravdu, že každá práce jde víc od ruky, když se potkáte se skvělým klientem. Nám se to  na podzim 2020 povedlo. Jonáš Lhotka spolu s manželkou podnikají v oboru řasového stylingu už dlouho. Využili své zkušenosti ze salonu a rozhodli se řasy na prodlužování prodávat i přes e-shop. V tomto článku vám chci dát 5 strategických rad, které jsme s Jonášem posbírali za dobu naší spolupráce. Zároveň jsem se klienta zeptal, jak spolupráci vnímal. Tyto informace budou užitečné především pro ty z vás, kdo máte vlastní e-shop a vaší cílovou skupinou jsou převážně ženy.

„Jonáši, proč jsi s námi začal spolupracovat?“

“Bylo fajn vidět, že děláte něco jinak”, rozpovídal se Jonáš. “Já už markeťáka měl, ale nebylo to ono. Byl to v pohodě kluk na takový ty klasický věci, ale prostě se v řasách nevyznal. Bylo to poznat v textech i na sítích a navíc pomalu klesal obrat. Tak jsem vám předal Facebook a blog a hned mi bylo jasné, že na to máte buňky. Pak už jsem na vás hodil i PPC a jinou reklamu a začalo se to zvedat, což jsem potřeboval. Nejvíc mi teda sedla Marie, která se to téma naučila asi i líp než já.”

Témata cílená na ženy, nám vždy sedla nejlépe a moje spolu-markeťačky v nich umí skvěle chodit. Umíme jít do detailu právě díky tomu, že „ženská témata“ většinu markeťáků často odrazují. Nám to naopak skvěle vyhovuje. Díky tomu jsme s Jonášem byli od začátku na stejné vlně, a tak neváhal a využil našich služeb opravdu naplno.

Jaký je výsledek? Jonášův byznys se po více než dvouletém záseku razantně posunul a vyrostl v ziscích plošně o krásných 78 % meziročně. Spolu s ním jsme pro vás shrnuli 5 klíčových rad, které považujeme za ty zásadní, jež vám nejen pomohou růst, ale předejdou i tomu, aby váš vlastní e-shop někde ustrnul.

marketing na sociálních sítích

#1 Udělejte analýzy: STDC, AKW a KM

Jonášovou slabou stránkou byl tak trochu pracovní chaos. Dělalo se, co bylo zrovna třeba, plány byly maximálně na další měsíc a celý plán, jak zvyšovat obrat, prostě nebyl atraktivní. Vysvětlili jsme si, že strategie je zásadní. Plánování cílů nefunguje, pokud si stanovujete pouze obrat, kterého chcete dosáhnout. Jednak si to nenaplánujete a hlavně vám takto nastavený cíl nijak nepomůže v jeho dosažení. Podstatně smysluplnější je navržení komplexní strategie. Třeba obsahová STDC analýza (See-Think-Do-Care). Hned víte, co máte tvořit, kam to máte nahrát, jak to máte podpořit reklamou a jaký dojem to v zákazníkovi vyvolá. Absence této analýzy je za mě obecně fakt, proč e-shopy nedokážou vydržet u psaní firemního blogu. Nakonec totiž blog vždy spadne do kategorie „to počká“, protože si neuvědomíte, k čemu vlastně slouží. Podobný význam má i analýza klíčových slov (AKW) a nebo komunikační manuál. Všechny 3 analýzy byly hned tou první věcí, kterou jsme webu Lashes PRO naordinovali. Vedlo to ke správně zvolenému tónu komunikace na Facebooku a firemním blogu, správným úpravám v PPC kampani a nakonec i k lepší důvěře a lepšímu soustředění se na cíl. STDC, komunikační manuál i AKW si můžete udělat i svépomocí. Dobrý návod na AKW najdete třeba na stránkách Marketing Mineru. Pokud ale nejste samouci, určitě nám napište, rádi pomůžeme.

#2 Nastavte marketing dlouhodobě

Tento bod je částečně o vaší nátuře a částečně o nátuře vašeho markeťáka. Jonáš už měl s tím krátkodobým marketingem své zkušenosti, takže věděl, že hledá jinou cestu. Mimochodem, umí skvěle hrát na cello a ví, že mistrovství chce čas. Platí to i v marketingu. Spousta lidí je nastavena tak, že jak se do tří měsíců neobjeví výsledky, jsou to vyhozené peníze. Co když se výsledky ale objeví až po roce? Abyste měli jistotu, že investujete správně (i dlouhodobě), doporučil bych vám následující mindset:

ukázka obsahového marketingu

A) Když za něco platím, zůstane mi to?
B) Když za něco platím, udělá to správný dojem na zákazníka?
C) Když za něco platím, ovlivní to dostatek správných lidí?
To jsou 3 správné otázky, na které byste si měli odpovědět ANO, když poptáváte marketingové služby.

Naopak, jsou tu i otázky, které vás snadno zradí, protože jsou jednodušší a svůdnější:

X) Když za něco platím, dostanu obratem víc peněz zpět?
Y) Když za něco platím, mám jistotu, že na tom neprodělám?
Z) Zachrání to můj byznys před krachem?

X, Y a Z jsou špatné otázky, na které vám odpoví ANO manipulativní nebo naivní markeťák.

Jonáš rozdíl pochopil, vsadil na dlouhodobý marketing soustředěný na budování vztahu se zákazníkem a vyplatilo se mu to. Po třech měsících spolupráce byly jeho náklady na marketing zhruba dvojnásobné a zisky o pár procent horší, než na začátku. To zní sice jako fail, ale faktem je, že prostě bylo moc brzy na to něco vyhodnocovat. Jonáš u toho vydržel a vyplatil se mu celý plán.

Budování obsahu, budování komunity na sociálních sítích, příprava strategií, stabilní PPC a FB kampaně. Po dalším roce byly za stejný měsíc jeho meziroční zisky, i včetně nových nákladů, o 163 % vyšší (červen 2020 vs. červen 2021). Ano, bylo to během covidu, kdy sektor e-commerce šel obecně vzhůru, každopádně růst nebyl jen chvilkový. E-shop roste neustále, ať už je situace na trhu jakákoliv. Marketing je zkrátka o budování důvěry mezi firmou a zákazníkem. Za 3 měsíce dobrý vztah se zákazníkem nevybudujete. Cashflow je pak druhá věc. Vím, že „investovat dlouhodobě“ je opravdu náročné i finančně, v tomto směru vám musí trochu vyjít vstříc i markeťák/agentura a pravidelné výdaje na marketing musí být v únosné výši. Lepší je dělat věci v malém a dlouhodobě, než vyklopit naráz balík a očekávat zázraky.

#3 Sítě + Obsah + Výkon + Pořádek

Jonáš měl spoustu nápadů, zadání a plánů, které často vyžadovali nějakou diskuzi a kolikrát nebylo jasné, jestli je to nápad „jen tak na okrasu“, nebo jestli e-shopu skutečně pomůže. Stáli jsme pak před záplavou různých mailů, adresovaných různým lidem a v tom aby se čert vyznal. Zkrátka potřebujete udělat hodně práce za smysluplný budget a musíte se v tom ještě umět zorientovat.


Chce to nejen dostatek nadšení, ale i správnou organizaci. Jonáše jsme přizvali do našeho Freela (organizační nástroj) a tam jsme vytvořili to-do list „Nápady, úkoly a připomínky od klienta“. Za poslední rok se tudy prohnalo přes 100 Jonášových úkolů. Bylo tu vše od facelifu loga, přes různé nastavování měřících nástrojů až po focení produktových sad. Byly to detaily, které ve finále rozhodovaly o růstu firmy. Celkem teď u Jonášova projektu ve freelu máme přes 651 různých úkolů, diskuzí, zadání a několik tisíc podúkolů. Vše přehledně zorganizované, každý ví, co má dělat a kdy to bude hotové. Vše probíhá prakticky bez nutnosti posílat si vše e-mailem nebo v jednom kuse telefonovat.

#4 Vymazlete vizuál!

Jonáš ze začátku spolupráce hodně trpěl na to, že jako chlap má sice skvělý cit pro byznys, ale slabý cit pro jeho vizuální stránku. Když jsme začali tvořit příspěvky na FB, IG i blog, chtěli jsme to více rozzářit, aby si zákaznice e-shop Lashes PRO zapamatovaly více prostřednictvím vizuální paměti. Konkrétní prvky, které začaly značku definovat, byly třeba články na blogu nebo třeba příspěvky na FB. Vše vedlo k tomu, že se na e-shop najednou dalo dobře dívat. To bych doporučil každému z vás, čtenářů.

ukázka obsahového marketingu
ukázka obsahového marketingu

#5 Musíme si rozumět

Víte, jak funguje atribuční model vašeho e-shopu? Kolik je potřeba času pro správu PPC? Které SEO faktory jsou stále aktuální a které už jsou za zenitem? Jaká je legislativa ohledně GDPR a jak to vypadá v praxi? Pokud ano a jen si to nenalháváte, pak je to super. Nicméně marketing je hodně obsáhlý obor a není snadné obsáhnout tyto znalosti a ještě je držet v aktivní paměti. Pak je často velmi těžké táhnout se svým marketingovým týmem za jeden provaz. Ano, můžete jim prostě důvěřovat :), ale vždy je lepší vědět, co konkrétně se s vaším e-shopem děje (zvlášť, pokud máte jen malý byznys). S Jonášem jsme si dali dvoudenní školení na jeho chatě, kde jsme si ukazovali, jak věci fungují a proč děláme to, co děláme.


K čemu to pomůže? Je snadnější se na konkrétních věcech dohodnout, což šetří čas na obou stranách a snižuje to náklady na marketing. Otázkou je, jestli si s agenturou budete rozumět natolik dobře, že vám to sama nabídne. Pokud ale ano, máte skutečné štěstí a vaší věci to rozhodně pomůže.

„Jonáši, jak bys shrnul spolupráci?“

“Předně je pro mě úleva, že nemusím myslet na tolik věcí. Nesnáším, když musím pořád někoho úkolovat. Tady je fajn, že vám to myslí a umíte být iniciativní. Taky mám pocit, že teď moje firma působí profesionálněji. Ve finále jsou to ale hlavně výsledky, co mě těší. Obrat roste a já se teď můžu víc věnovat rodině, což je fajn, když se mi nedávno narodilo dítě. Stejně mi to ale nedá a těším se, až se posuneme zase dál. Chtěl bych jít více za hranice Česka.”

Lashes pro a LUPLUP

Závěrem

Líbil se vám příběh našeho klienta a máte i svůj projekt? Úspěch umíme duplikovat a rádi se s vámi pobavíme o tom, jak můžete růst mnohem rychleji než teď.