6 líných tipů na optimalizaci webu v roce 2021

Nevím, jak to máte vy, milí čtenáři, ale já jsem za poslední rok rozhodně o něco zlenivěla. Prakticky i to je ten důvod, proč článek o SEO tipech pro rok 2021 píšu až teď, v březnu. Nicméně co je pro druhého handicap, může být pro jiného ctnost. Za tu dobu, co se o letošních trendech v optimalizaci webu mluví, já už jsem stihla všechny informace nasát, zvážit, vyfiltrovat, a tak vám teď můžu s klidným svědomím doporučit to, co bude letos mít pro váš web největší efekt. A jako bonus vám můžu slíbit, že se u toho ani moc nenadřete! Na co byste se tedy měli zaměřit?


Prolinkujte interní obsah na webu

Hodně se o tom mluví, ale málokdo to dělá. Důvodem je, že spousta lidí vytváří nový web bez této užitečné informace a pak už nad tím, že by měla svůj vytvořený obsah dodatečně prolinkovat, jenom mávne rukou. Přitom prolinkování stávajícího obsahu má pro lepší SEO rozhodně význam, a navíc nedá tolik práce jako tvorba úplně nového obsahu. Otevřete si večer láhev vína, projděte si na webu podstránky a kategorie a logicky je propojte tam, kde to dává smysl. K popisku u kategorie s tepláky nabídněte zákazníkům proklik na kategorii s kraťasy. U kategorie plné talířů doporučte návštěvníkům kategorii s příbory nebo ubrusy. Návštěvníkům usnadníte orietnaci na webu a sobě pomůžete v lepší optimalizaci. 

Tepláky sportisimo příklad SEO
Ve Sportisimu dobře ví, že návštěvníky můžou kromě tepláků zajímat i další kategorie zboží, a tomu i přizpůsobili interní prolinkování. (březen 2021)

Aktualizujte staré články

Píšete na svém webu blog? Báječně! Vymýšlet nová témata je ale náročné, donutit se k pravidelnému psaní článků jakbysmet. Ušetřete si práci a aktualizujte staré články o novou informaci. Máte právě na e-shopu novinku v sortimentu? Pokud už jste se podobnému zboží věnovali v článku nebo máte na e-shopu produkt, ke kterému by se mohla informace o novém zboží hodit, dopište to tam! Aktualizovaný obsah je pro vyhledávače atraktivní a dává signál, že na svém webu neustále pracujete. 

Příklad: Představte si, že se na trhu objevila úžasná novinka, sedací pytle! Článek o skvělých výhodách křesel už na webu máte. Doplňte do něj info box nebo nový odstavec o tom, že sedací vaky jsou horkou novinkou a trendem pro mladé, o kterém ještě hodně uslyšíme. A na e-shopu vytipujte sedačky, které si kupují studenti, a doplňte k nim krátkou větu, že k sedačce nemusí kupovat rovnou křeslo, ale tenhle super trendy sedací vak. Je to hračka, že?

Moje rada: Zajděte si do Google Analytics a zjistěte, jaký obsah měl na vašem webu historicky největší úspěch a podpořte ho. Najděte další stránky na svém webu, ze kterého na tento článek můžete odkázat. Zároveň do článku přidejte nějaké nové informace a znovu ho nasdílejte na sociální sítě nebo pošlete v newsletteru. Recyklace funguje i tady!

Zaměřte se na nadpisy

Struktura textu je důležitá. Nejen pro lidi, kteří je čtou, ale i pro roboty, kteří vaše texty procházejí. Usnadněte jim orientaci díky přehledným nadpisům. Využívejte HTML tagy H2, H3 a <strong> — tedy strukturujte nadpisy a tučně vyznačte ty fráze, které jsou důležité. V nadpisech se navíc snažte používat důležitá klíčová slova. Zní to logicky, ale například v návodu místo nadpisů “Krok č. 1” a “Krok č. 2” použijte stručný popis toho, co následuje. Například při popisu večerní péče o obličej použijte nadpisy  “Odličte tvář micelární vodou” a “Omyjte pleť vodou”. Co se takhle právě teď kouknout, jestli o tento krok můžete aktualizovat nějaký svůj starší článek?

Sestavte často kladené otázky

Už se vám někdy stalo, že jste hledali odpověď na nějakou otázku a Google vám ji nabídl mezi prvními výsledky vyhledávání? Je to super, člověk skoro nemusí hnout prstem, a přesto se dozví, co potřeboval. Nabídněte svým zákazníkům sekci s často kladenými dotazy s opravdu relevantními odpověďmi. Nemusíte je složitě vymýšlet, prostě si občas poznačte, na co se vás zákazníci ptají. Má to několik výhod: snadno vybudujete na webu další hodnotný obsah. Budete mít po ruce vždy rychlou odpověď, což usnadní práci i vaší zákaznické podpoře. Zákazníci budou mít pocit, že svému oboru opravdu rozumíte a můžou se na vás vždy obrátit. A to nejdůležitější – pokud tuto sekci budete na webu mít správně strukturovanou, možná si Google vaše otázky vybere a bude je nabízet mezi těmi důležitými odpověďmi.

Moje rada: Pokud se na toto chystáte, ověřte si, že z meta titulku stránky je jasně poznat, z jakého webu Google odpověď čerpá. Pojistíte si tak, že si toho tazatel nevědomky všimne, i kdyby na váš web nakonec vůbec nepřišel. 

Q&A google
Takto vypadá výpis nejčastěji kladených otázek ve výsledcích vyhledávání na dotaz, kolik běžně stojí ubytování v Olomouci. Všimnete si, kdo je autorem odpovědí?

Zrychlete svůj web

Tohle se nemusí na první pohled zdát jako jednoduchý a líný tip, ale nebojte, dojdu k tomu. Zrychlování webu je letos extra důležité a hodně se o něm mluví. Stále víc uživatelů tráví svůj čas s mobilním telefonem v ruce a Google to bere skutečně vážně. Letos byste si měli už opravdu pohlídat, že všechno na vašem mobilním webu funguje, jak má. Metriky, které si ukážeme, už spadají spíš do technického SEO, ale zkusíme si to laicky vysvětlit. Když tomu porozumíte vy, snadno už se pak domluvíte se svým programátorem, jak to všechno zařídit, aby byl Google i návštěvníci webu šťastní. (Vidíte, všechnu práci hodíte na programátora – dělá se to úplně samo!) 


LCP 

LCP je zkratka pro Largest Contentful Paint, v češtině označuje rychlost načítání datově největšího obsahového bloku na cílové URL

Trvá vaší stránce více jak 2,5 vteřiny, než se vám zobrazí, respektive načte největší blok textu / obrázek / video? Na to velký pozor, právě to může stát za nižším hodnocením webu a nakonec i odrazeným zákazníkem. Za tímto problémem může stát pomalá odezva vašeho serveru či načítání zdrojů nebo i JavaScript & CSS blokující vykreslení obsahu. Více se můžete o této metrice dozvědět na webu Vzhůru Dolů

FID

FID (First Input Delay) je zjednodušeně rychlost interakce s webem. FID se zabývá časem, který uplyne od první interakce uživatele se stránkou do chvíle, než na ni server zareaguje. Je po kliknutí na libovolný prvek stránky prodleva větší 100 ms, dokud web zareaguje a provede, co se po něm žádá? Pak je třeba to zlepšit. Správným krokem je optimalizace JavaScriptu a skriptů třetích stran.

CLS

CLS (Cumulative Layout Shift) značí vizuální stabilitu webu a prvků na něm. „Poskakuje“ vám na stránce tlačítko „vložit do košíku“? Případně jste klikli na jeden prvek a otevřel se vám odkaz z druhého, který ležel pod ním? Reakce uživatele může být leckdy rychlejší, než načítání obsahu na webu. Může se zdát, že jde o drobnosti, a přitom právě ty nejvíc dokáží uživatele rozzlobit. Pozor si v tomto případě při úpravách webu dejte na reklamy, obrázky, iframe bez rozměrů, dynamicky vložený obsah či nevhodné fonty.

jak funguje CLS
Tady můžete názorně vidět, jak pomalé CLS funguje v praxi. (Zdroj: https://parachutedesign.medium.com/)

Neplýtvejte odkazy

Ano, vím, že to působí poměrně rozporuplně s předchozími odstavci, ale jde to zároveň ruku v ruce s naším poselstvím dělat SEO líně. Odkazy byste skutečně měli vkládat jen tam, kde to dává návštěvníkovi stránky smysl. Neměly by ho odvádět od tématu ani zbytečně navádět do nekonečných zákoutí vašeho webu. Google nerelevantní odkazy pozná, a tak ho nezaujme vaše kreativita, kdy z článku o LED svítidlech povedete návštěvníka odkazem na výrobníky ledu. 
Jakmile máte návštěvníka tam, kde ho chcete mít, neměli byste mu už dávat moc možností, kam odejít. Stejně tak není třeba neustále na každé podstránce mít odkaz na svůj tým nebo kontaktní formulář, pokud opravdu nedávají smysl. 

Pevně věřím, že pokud budete těchto šest líných SEO tipů držet v paměti, budete se na konci tohoto roku moct těšit z vyšších pozic ve vyhledávači Google a zároveň vás bude hřát pocit, že to vlastně nestálo zase tolik námahy. Když se navíc rozhodnete tvořit nový obsah, už budete mít jasno v tom, na co se zaměřit. Nebo se neváhejte obrátit na nás, ať už půjde o audit vašeho současného webu, vylepšení SEO nebo tvorbu nového obsahu. Kryjeme vám záda!