Co je to SEO článek?

Správně by se tenhle článek měl spíš jmenovat “Jak říct, co je to SEO článek a u toho nikoho neurazit.” Píšu ho podruhé, protože první verze byla moc ostrá. Uvidíme, jak dlouho vydržím být korektní teď. Pokud všechno půjde dobře, podíváme se na to, co si pod názvem “SEO článek” představují manažeři firem, SEO specialisté a nebo třeba mediální domy. Prozkoumáme, kolik SEO článek stojí. A zkusíme zjistit, jestli má ten výraz ještě budoucnost a na co si dát pozor, pokud se rozhodnete si takové články pořídit od externisty.

Začneme SEO specialisty, protože to jsem i já a pomůže nám to lépe pochopit odborný pohled. 

“Zapnout na webu SEO” před lety rozhodně zahrnovalo i napsat nějaké ty SEO články. Ty měly za úkol splňovat všechna konkrétní kritéria k tomu, aby se zobrazovaly na prvních pozicích ve vyhledávání Google. Obsahovaly spoustu prolinků a hustota klíčových slov v textu by se dala krájet. Bohužel tenhle formát úplně nedovoluje obsahu, aby měl nějakou informační hodnotu. 

Když jsem se na názor na SEO články ptala na LinkedIN, Marek Prokop to trefně shrnul:Nechci nikomu křivdit, třeba to někdo myslí a dělá dobře, ale na první dobrou se mi vybaví blábol bez informační, literární a marketingové hodnoty.” 

Proto se nedivte, že když před námi někdo to spojení vysloví, objeví se nám v očích na chvíli prázdný výraz. Tyhle články nikdo nechce psát. A už vůbec nikdo je nechce číst. Google si toho je vědom a už nechce, abyste něco takového vytvářeli

Manažeři firem, kteří dostanou za úkol zlepšit organickou návštěvnost webu, ale tenhle výraz ještě pořád znají a hojně používají. Úkolem nás, SEO specialistů, je vysvětlit jim, jak se doba posunula a co vlastně mají od obsahu na webu doopravdy chtít. Objasnit, co znamená “Helpful content” a co jim správně sepsaný obsah kromě návštěvnosti z vyhledávačů ještě přinese.

Jak články na web rozhodně NEPSAT? To jsem prozradila už v textu o jednom z prvních SPAM updatů od Googlu: Google Spam Update – Jak poznat, že obsah vašeho webu není v pořádku?

Některé mediální domy pak výraz stále používají pro placené PR články. I oni pro ně mají jasně daná pravidla. Většinou se točí kolem toho, kolik je do textu možné umístit zpětných odkazů nebo obrázků, že byste se měli soustředit jen na dvě či tři klíčová slova a podle nich psát text a podobně. Na tom reálně není nic špatně, když článek sám o sobě bude mít informační hodnotu.

Kolik stojí SEO článek?

Uuu, tady se dostáváme na tenký led. Osobně bych byla nejraději, kdyby už SEO články nikdo nenabízel, ale to je utopie. Na internetech najdete stále jednotlivce, co vám SEO článek v tom původním slova smyslu rád napíše. Nabídky se pohybují od 250 Kč, nejčastěji ale okolo 500 Kč za článek

Takové články vám v současnosti moc návštěv nepřinesou. Zvlášť, pokud se snažíte obsadit hodně obecná nebo vysoce konkurenční témata. Proto se vám vyplatí napsat jeden kvalitní, propracovaný, ale dražší článek, než deset “SEO článků”.

I kolega Petr se k tématu vyjádřil a nezapomněl připojit metaforu: 

Petr Brůžek Level Up Marketing

“‘SEO článků’ a ‘SEO textů’ na weby už bylo napsáno tolik, že je Google perfektně rozpozná a přes první filtr ve svém algoritmu je zařadí do kategorie ‘content trash’. Pokud na jedno klíčové slovo Google vybírá z desítek milionů různých landing page, nestačí vám dnes, že budete lepší než 99,999 % ostatních. Musíte být top 10 z několika milionů. 

A toho lze dosáhnout pouze jediným způsobem. 

Článek musí přinést skutečně něco nového, něco hodnotnějšího než ostatní. Ve finále je pak jedno, jestli za SEO článek zaplatí klient 1 000 Kč nebo méně. Vždy to budou vyhozené peníze. Nekvalitní obsah na webu je, jako když do polévky přidáváte vodu. V malém množství to nemusí být na škodu. Ostatně ne každý obsah na webu musí být klenot. Pokud ale cíleně tvoříte špatný obsah, zbyde vám po čase jen smutné cosi bez chuti a Google váš web bez slitování vylije do kanálu zapomnění.”

Zkuste si teď vyhodnotit sami, jakou cenu by užitečný obsah na webu měl mít.

Mají SEO články budoucnost?

Nebuďme příliš pünktlich. Ať už budeme obsah na webu nazývat jakkoliv, potřeba bude vždycky. Jenom bych se ho všechen nesnažila nacpat do nějaké škatulky s pojmenováním. 

Jakmile vytváříte jakýkoliv obsah na web, snažte se nemyslet na to, co po vás chce Google. 

Ráda pracuju tak, jako by neexistovala žádná data. Myslím u psaní především na čtenáře. Co je bude zajímat? Existuje téma, o kterém se moc nepíše a můžu ho tam vpašovat? Kdo o tomhle ví víc než já a rád si o tom popovídá? Nenaštvu někoho? A hlavně – bude to lidi bavit číst? Pokud tenhle mindset máte, máte skvělé předpoklady, že se vaše články udrží na předních pozicích vyhledávání i v budoucnu

Pokud ale pojedete jenom podle nějakého checklistu s tipy jako “Článek musí mít 2000 znaků” a “do nadpisu zapojte číslovky”, tak se bojím, že vás nejenom nahradí AI, ale nečeká vás ani jistota pevných pozic.

Na co si dát pozor při poptávání SEO článku?

Když už jste dostali od šéfa úkol nakoupit nějaké ty SEO články, tohle by vám mohlo pomoct neprodělat kalhoty:

  1. Nízká cena: Za pětikilčo vám autor nakliká prompt do AI nástroje a vygeneruje text, který toho moc nezmůže. Abyste dosáhli nějaké zajímavé návštěvnosti, budete těch článků potřebovat hodně a opakuji, že je dost možné, že při dalším updatu Google algoritmů patrně zapláčete. 
  2. Nerealistické termíny: Vytvořit kvalitní obsah trvá. Nejde ale jen o čas ze strany copywritera, který ho připravuje. Pokud má stát obsah za to, mělo by na něm pracovat víc lidí a vzbudilo by u mě podezření, pokud by vám slíbil, že jakýkoliv kompletní článek dodá do dvou dnů. 
  3. Nevyžaduje spolupráci: Pro vznik užitečného obsahu je naprosto nezbytná spolupráce s klientem. To klient je odborníkem na dané téma a je třeba z něj dostat co nejvíc zajímavých informací. Kromě toho by měl autor článku od klienta požadovat různé podklady, aby pochytil jak podstatu oboru, tak třeba i tonalitu značky. Pokud to nechce, něco tu nevoní.
  4. Přistupuje k článku exaktně: Ne nadarmo jsem v předchozím odstavci zmiňovala pravidlo o psaní číslovek v nadpisech. Tohle a další podobná pravidla nehrají při indexaci obsahu takovou roli, jak by se dřív mohlo zdát. Google může dokonce podobné praktiky trestat.

Co dělat, když už “SEO články” na webu máte?

Není třeba panikařit. Teda, pokud jste už nepanikařili při posledním “Helpful Content Updatu”, kdy planý obsah Google objevil a srazil vám pozice. Pak přestaňte panikařit.

Staré a neužitečné články projděte a pokud jsou k vašemu byznysu relevantní a máte k tématu co říct, nechte je na svém místě a zajistěte, aby se v co nejbližší době aktualizovaly. Ne jen nějak kosmeticky, ale abyste k nim opravdu dodali užitečné informace. 

Články, které jsou kompletně plané a nijak s vaším podnikáním nesouvisí, klidně postupně smažte. Zároveň s tím už přemýšlejte, jaký obsah vymyslet, abyste dlouhodobě udrželi jeho kvalitu a autorita vašeho webu rostla

Potřebujete s tématy poradit nebo podat při tvorbě obsahu na web pomocnou ruku? Neváhejte mi napsat a požádat o konzultaci. Společně projdeme stávající obsah na vašem webu a vymyslíme, jak ho vylepšit, abyste se opět dostali na přední příčky vyhledávání.