Co musíte vědět, než oslovíte influencera?
Sociální sítě hýbou světem, o tom není pochyb. A kdo hýbe sociálními sítěmi? Influenceři. Internetové osobnosti jsou středem zájmu mnoha internetových uživatelů. Možná právě proto i vy přemýšlíte, že byste svoji značku ve spolupráci s influencery mohli pozvednout. Skvělý nápad! Ale není to jen tak. Prozradím vám to nejdůležitější, co byste o oslovování influencerů měli vědět, než se do toho pustíte. Čtení vám zabere jen pár minut!
Oslovte miliardy
Vrhněme se hned z kraje na čísla. Počet lidí žijících na Zemi se nezadržitelně šplhá k neuvěřitelným osmi miliardám a z toho více než polovina – 4,5 miliardy lidí – využívá internet. Z toho se na sociálních sítích pohybuje okolo 3,8 miliard uživatelů, uvádí ve své zprávě We Are Social ve spolupráci s Hootsuite[1].

„Oslovte miliardy“ je tedy pro účely tuzemského podnikatele i tohoto článku jasná hyperbola, ale zní tak úchvatně, že jsem si ji nemohla odpustit. V Česku máme okolo sedmi milionů internetových uživatelů z čehož 5,7 milionu se pohybuje na sociálních sítích[2]. I když jsme už v úplně jiných číselných řádech, tak mi jistě dáte za pravdu, že „oslovte miliony“ zní také krásně, třebaže – upřímně – je to nesmysl. Nechceme přece oslovit všechny lidi na internetu, ale jen ty správné.

Z daných údajů vám musí být jasné, že reklama na internetu a na sociálních sítích má velký potenciál pomoci vašemu podnikání. Produkt nebo služba si najde svého zákazníka, když ji vystavíte na ta správná místa – a to platí i v případě influencer marketingu. Jak vybrat tu správnou osobu, s jejíž pomocí oslovíte co nejvíc potenciálních zákazníků?
O inzerci na internetu toho víme tolik, že by to vystačilo na pořádnou knihu. Psát ji ale nebudeme, raději vám pomůžeme osobně! Napište nám na info@luplup.cz, jsme tu pro vás!

Nesledujte sledující
„Čím více sledujících influencer má, tím lépe!“ Pravda, nebo nesmysl? Počet sledujících je důležitý, ale neměl by pro vás být jediným kritériem při výběru a oslovování účtu. Na co byste se tedy měli dále zaměřit?
Engagement publika
Engagement označuje zaujetí sledujících, to jak na příspěvky reagují, jak je komentují a lajkují. Dá vám představu, jak moc daný influencer své fanoušky zajímá a jak jsou při jeho sledování aktivní. Engagement se zpravidla mění s počtem sledujících. Obvykle platí, že čím více má profil sledujících, tím menší má engagement.
Názory na to, jaká výše zaujetí a reakcí je v pořádku a jaká už je příliš nízká, se liší. Zaměření kanálu má na engagement také vliv. U rozdělení níže vycházím ze své zkušenosti a praxe. Údaje mají orientační charakter. Má čísla podporuje počítaný plošný průměr engagementu webu IGblade.com a týká se především platformy Instagram.
- 10 000 followers – engagement alespoň 6 – 10 %, ideálně vyšší
- 10 000 – 50 000 followers – engagement 3 – 10 %
- 50 000 – 100 000 followers – okolo 3 – 5 %
- 100 000+ followers – alespoň 2 %

Demografické údaje sledujících
Sledující – followers – to nejsou jen čísla. Každý profil představuje (v ideálním případě) reálnou osobu, která někde žije, má určitý věk a pohlaví. Spolupracujte s influencerem, který má pro vás to správné publikum.
Důvěryhodnost profilu
Prodejnost, nestálost influencera a častá změna jeho názorů snižuje u influencera důvěryhodnost. Je tedy možné, že ani váš produkt zde nepadne na úrodnou půdu. Některé internetové osobnosti jsou navíc proslaveny právě pro své kontroverzní názory a vystupování. Pokud se takový člověk bude ohánět vaší značkou – i kdyby na ni měl sebelepší názor – najdou se tací, kteří si o vašem podniku ihned udělají negativní obraz. Otázka je, zda vám to za to stojí?

Připomenu nedávnou kauzu spojenou se soutěžním pořadem MasterChef, na kterou jsem odkazovala už i v článku o komunikaci na sociálních sítích. Vítězkou soutěže se stala Pavlína, ke které nicméně mnoho diváků vřelé sympatie nemělo. Pavlína následně prezentovala síť rychlého občerstvení Bageterii Boulevard. Spousta lidí za toto bageterii odsoudila.


Ideální je najít důvěryhodnou osobnost, která má vysoký počet – pro vás – relevantních sledujících a u nich velký engagement. To ovšem často není lehké, a i když takového člověka najdete, nikdo vám nezaručí, že k spolupráci dojde.
Influenceři si dobře uvědomují dopad, který má jejich doporučení produktu na sledující, stejně tak si cení času, který do zmínky a komunikace s vámi vkládají. Počítejte s tím, že čím větší a váženější je influencer, tím těžší s ním nejspíš bude navázat kontakt, a o to větší bude částka, kterou za spolupráci vydáte. Co tedy s tím, když je váš podnik prozatím menší a velké výdaje tímto směrem si nemůžete dovolit?
Budujte síť
Na sociálních sítích nejsou pouze internetové osobnosti a celebrity se statisícovými zástupy fanoušků. Oslovit mnoho potenciálních zákazníků můžete i s menším influencerem, a to za zlomkové náklady. Účty dle velikosti můžeme rozdělit nějak takto:
- 1 000 – 5 000 sledujících – mikro influenceři
- 5 000 – 10 000 sledujících – malí influenceři
- 10 000 – 25 000 sledujících – menší střední influenceři
- 25 000 – 50 000 sledujících – střední influenceři
- 50 000 – 75 000 sledujících – vyšší střední influenceři
- 75 000 – 150 000 sledujících – velcí influenceři
- 150 000 – 300 000 sledujících – (internetové) osobnosti
- 300 000 a více sledujících – (internetové) celebrity
Internetové osobnosti a celebrity mohou a často i bývají známé a proslavené i mimo internetové prostředí. Klasickým příkladem je Leoš Mareš a profilem @leosmares na Instagramu, kde má již více než milion sledujících.
Celou situaci si můžete představit jako síť. Velcí influenceři mají široký zásah, ale je jich malý počet a také „nedosáhnou” všude. Menších a středních influencerů je podstatně více, náklady na spolupráci jsou často zlomkové, a přesto můžete oslovit tisíce.

Vyplatí se to?
Zda a nakolik se investice do influencer marketingu vyplatí, závisí na mnoha faktorech. Záleží, koho oslovujete, na čem se společně domluvíte, jaký produkt nebo službu chcete zviditelnit, jaké prostředky na tuto formu propagace vynaložíte a tak dále. Zvolte si správnou osobu s vhodným publikem pro svůj produkt a máte jistotu, že se o vás lidé dozví. Okamžitá návratnost investic, tedy jestli po prezentaci vašeho produktu zasažená skupina bezprostředně nakoupí, je diskutabilní. Ale to hlavní – povědomí o značce – se projeví.
Lidé začnou o vaší značce mluvit a je možné, že brzy sami influenceři se na vás budou obracet s nabídkou spolupráce. Od mikro a malých influencerů se o vás doslechnou nižší střední i střední a cestu k vhodné spolupráci a dalším zmínkám o vašem podniku máte vyšlapanou. Ovšem pozor – toto má i svá úskalí, ne každý influencer totiž splní, co slíbí. Zvlášť, pokud se jedná o barterovou spolupráci a daná osobnost nemá prozatím příliš velký vliv. Jak takové problémové profily poznat, s kým spolupráci raději nenavazovat a jak si spolupráci pojistit vám prozradím příště.
Děkuji za přečtení, a pokud máte nějaké otázky, jsem tu pro vás!

Vím, jak internetové osobnosti oslovovat i jak nastavit podmínky spolupráce. Influenceři jsou lidé, ne jen reklamní plocha k polepu. Komunikace s nimi podle toho také musí vypadat. Ráda vám s tím pomohu! Napište mi na info@luplup.cz.