Google Spam Update – Jak poznat, že obsah vašeho webu není v pořádku?
Na začátku listopadu 2021 jste možná zachytili zprávu o tom, že Google pro svůj vyhledávací algoritmus vypustil nový update. Ten se týká detekování spamového obsahu. Pokud vám tedy během listopadu z neznámého důvodu začaly klesat pozice v organickém vyhledávání Google, pak může být na vině právě tato změna.
Naši klienti ale mohou být v klidu a dál mohou spoléhat na to, že námi vytvořený obsah a SEO jim pomůže už získané pozice udržet a jejich růst podpořit i dlouhodobě. Od podobných technik je totiž už dlouhodobě odrazujeme. V následujících řádcích vám zkusím vysvětlit, jakého obsahu se Spam Update týká.
To, jak Google specifikuje spamový obsah, jen potvrzuje, o co se snaží už dost dlouho – chce detekovat obsah tvořený především pro lidi, a ne vytvářený na míru robotům indexujícím stránky. Na co byste si tedy měli dát pozor, aby vás Google měl rád?
Automaticky generovaný obsah webu
Zní to tak lákavě – ušetřit si čas i práci a jen vytvořit algoritmus nebo využít pokročilejší techniku Markovova řetězce, který vám vytvoří všechny popisky kategorií i produktů na e-shopu na základě proměnných, které mu sami určíte. Nebo mít pomocníka, který vám do obyčejných textů dosadí vaše klíčová slova.
Zkuste si předchozí texty přečíst nahlas. Málokdo by pochyboval o tom, že je psal člověk při smyslech. Jsou naprosto jasně vytvářeny za účelem manipulace s pozicemi ve vyhledávačích. Klíčová slova jsou samozřejmě důležitá, jejich roli nesmíme podceňovat.
Návod na to, jak to tedy dělat správně, je jednoduchý – používejte přirozené větné konstrukce, kde budou klíčová slova přirozeně skloňovaná a zároveň pokryjete i používaná synonyma.
Překlady bez kontroly
Do automatického obsahu spadá pochopitelně i jakýkoliv automatický překlad. Rozumím argumentu, že pokud chcete expandovat nebo rozšířit nabídku jazyků na webu, je profesionální překlad poměrně drahá zábava. Nicméně byste si nejdřív měli dobře promyslet, jestli je využití Google Translatoru opravdu dobrý nápad. Automatický překlad působí neprofesionálně a nedůvěryhodně, takže o stejném nebo dokonce vyšším konverzním poměru e-shopu si můžete nechat jen zdát. Teď k tomu ještě připočtěte penalizaci ze strany vyhledávače. Zajímá vás, jak to vyřešit? Jednodušší cesta bohužel neexistuje – investujte do kvalitního překladatele, který má i podporu ve formě korektora. Vyplatí se to!
Texty generované RSS feedem nebo dotazy z vyhledávání
Tahle technika mě jako uživatele vždycky akorát naštve a věřím, že i spoustu dalších z vás. Běžně to můžete znát třeba při hledání receptů nebo různých návodů. Kliknete v organických výsledcích hledání na nadějně vypadající web, který se tváří, že má přesně to, co hledáte. Ale jen přejdete na výpis článků, které jsou evidentně načtené z jiného zdroje nebo se akorát dostanete na další vyhledavač, který – třeba i stejně jako Google – nic dobrého nenašel. U e-commerce to úplně často nevídám, ale pokud se chystáte založit si blog nebo zájmový web a chcete na něm mít od začátku nějaký obsah, tohle prosím nedělejte. Raději si projděte, jak podle Googlu vypadá dobrý affiliate web.
Kopírování a kombinování cizího obsahu
Jak jsem už psala ve svých líných SEO tipech pro tento rok, Google má rád, když web vystupuje jako autorita v oboru a má radost, když je informačně hodnotný. V podstatě vás motivuje, abyste vytvořili takový „cluster“ článků nabitých informacemi. To ale neznamená, že byste měli zkopírovat ty nejlepší články z webu a vytvořit z nich Frankensteinovo monstrum – jeden obrsuperčlánek. Jak to udělat lépe? Zkuste již existující články citovat, odkázat na jejich zdroj a zároveň je doplnit o vlastní zkušenosti a informace z oboru.
Zajímá vás, jak Google ještě hodnotí SEO a obsah webu? Podívejte se na jeho tipy pro webmastery.
Jak jsem zmínila v úvodu – my nepatříme mezi ty, kteří by se snažili tvrdou práci na tvorbě obsahu zjednodušovat pomocí automatizací a podivných technik. Při své práci myslíme především na vaše zákazníky a jako berlička při tvorbě obsahu nám slouží naše zkušenosti, otevřená komunikace s klientem a podrobný průzkum trhu. Pokud se i vy budete držet těchto zásad, váš obsah žádný Google update nezaskočí a pozice ve vyhledávačích budou růst.
Potřebujete poradit s obsahem webu? Ráda s vámi zkonzultuji, jak všechny texty přizpůsobit, tak, aby si vedl ve vyhledávačích lépe. Napište mi na e.vinklerova@luplup.cz.