Naše tipy: Pomozte svému e-shopu vyrůst meziročně až o 120 %

Představte si, že provozujete malý byznys a s ním máte velké plány. A nevíte, kde začít, aby se dalo všechno do pohybu. Na stejném místě byl před pěti lety i náš klient, značka prodávající nehtovou kosmetiku. My jsme jim pomohli vydělat první miliony a splnit sen, díky kterému teď jejich značku v tomto odvětví zná téměř každý a jejich průměrný meziroční růst byl po dobu naší spolupráce více než 120 %. Možná to zní neuvěřitelně, ale první rok značka vyrostla dokonce o neskutečných 250 %! Skokový růst je u malých projektů docela běžný, pokud víte, na co se zaměřit. Prozradíme vám, jak to stejné můžete zopakovat i vy.

Náš příběh začal obyčejně. Na začátku jsme spolupracovali jen jako dodavatelé článků pro jejich blog. E-shop uživil tři členy týmu, kteří se starali o jeho chod a expedici zboží. Ve chvíli, kdy vypadl jejich dodavatel pro PPC kampaně, jsme se rozhodli do spolupráce vkročit naplno. Za e-shopem nebyl žádný investor ani milionové obraty a počáteční investice do marketingu v té chvíli nepřekročily 16 000 Kč měsíčně. To je méně, než by firmu stál plat dalšího zaměstnance. Naším cílem bylo vytvořit marketingovou strategii s co nejnižšími náklady a vysokým účinkem. Po pěti letech už jasně vidíme, které kroky byly pro růst značky nejpřínosnější. Postupně jsme je zaváděli tak, jak firma rostla. Následující tipy vám pomůžou, pokud i vy chcete rychle růst:


Pište vlastní firemní blog 

Zní to možná jako klišé, ale vlastní obsah je pro web stále velmi důležitý. Nevěřte marketérům, kteří vám tvrdí, že vlastní blogy už nemají smysl. Mají ho stále. Nicméně je velmi důležité, jak ho uchopíte. Nejprve jsme začali s vlastními recenzemi prodávaných produktů, ale pak se ukázalo, že pro naši cílovou skupinu nebyly tolik atraktivní. Začali jsme víc psát o tom, co zákaznice skutečně zajímalo. Inspirovali jsme je fotogaleriemi a návody k vlastní tvorbě. Doteď patří články s velkým množstvím inspiračních manikúr k těm nejsdílenějším a nejčtenějším na blogu. Množství tohoto kvalitního obsahu vystřeluje články na první pozice ve vyhledávačích Google a Seznam, kam zákaznice chodí hledat rady. Dlouhé vyhledávací dotazy jsou nyní i díky hlasovým povelům populárnější a vyhledávají relevantnější odpovědi, což bylo naším cílem.

recenze vs. inspirace

Náš tip: Sledujte, co vaše zákazníky zajímá, na co se vás nejčastěji ptají a s čím mají potíže. Sledujte trendy v oboru a snažte se je předvídat, budete v tvorbě obsahu krok před konkurencí. Na druhou stranu nezůstávejte jen u jednoho typu obsahu, třebaže návštěvníky zajímá nejvíc. I sebelepší obsah brzy omrzí, opakuje-li se příliš často.

Publikujte atraktivní obsah na sociálních sítích

Dnes vám téměř každý marketér řekne, že je POVINNOSTÍ mít pro svou firmu i sociální sítě. Není to pravda. Nedělejte to, pokud nemáte pro své fanoušky atraktivní obsah a čas se s nimi bavit. Ve výsledku by vám to mohlo i uškodit. Pokud se do toho pustíte, pak vytvářejte různorodé typy příspěvků – obrázkové pro inspiraci, naučná videa s návody, představení produktů, oznámení. My jsme si nastavili pravidlo, že budeme na Facebooku publikovat maximálně 2x denně, a to pravidelně, každý všední den. Týdně jsme namixovali jeden prodejní, dva inspirační a jeden zábavný příspěvek. Pokud píšete pravidelně blog, o jeden příspěvek týdně máte hned vystaráno! Nejvíce interakcí mají lifestylové fotky, prosvětlené a barevné obrázky.
Nezapomeňte být na sociálních sítích konzistentní. Pokud máte v plánu sdělit něco vybočujícího z tonality své značky, fanoušci to poznají. Díky povedenému obsahu vzrostl za pět let naší spolupráce
počet fanoušků z původních 8 000 na 60 000 aktivních fanoušků a neustále roste.

atraktivní sociální sítě
Pokud se do toho pustíte, pak vytvářejte různorodé typy příspěvků - obrázkové pro inspiraci, naučná videa s návody, představení produktů, oznámení.

Náš tip: Příspěvky, které mají vysoký engagement (tedy dostatek lajků, komentářů, sdílení), dobře podpoří ty, které tak okouzlující nejsou. Jejich dosah způsobí, že jinak mnohem méně zajímavý příspěvek Facebook vyhodnotí jako relevantní a ukáže ho s větší pravděpodobností vašemu fanouškovi na zdi. V praxi tedy zábavný příspěvek s vtipem, který lidé sdílí a komentují, podpoří viditelnost prodejního příspěvku, který má za úkol ideálně zvýšit váš zisk.

Jak vhodně namixovat obsah na Facebooku a Instagramu pro svůj byznys by vydalo na celý další článek. Rádi vám ukážeme, jaký postup jsme zvolili v tomto konkrétním případě, anebo vám poradíme, jak zacházet se sociálními sítěmi ve vašem podnikání. Stačí nás kontaktovat.

vtip vs. prodej

Propagujte příspěvky

Bohužel je to tak, že ať už je váš obsah zajímavý nebo ne, se zvyšujícím se počtem fanoušků na Facebooku nebo Instagramu klesá i organický dosah vašich jednotlivých příspěvků. Proto jsme úspěšné příspěvky začali velmi brzy propagovat. Kvalitnímu příspěvku totiž stačí i malá částka, aby ho Facebook ukázal mnohem více lidem a obsah se lépe šířil. Využijte to!

Náš tip: Vyberte si úspěšné příspěvky za poslední období a propagujte každý malou částkou po kratší dobu (například jen týden) malému okruhu lidí s největším potenciálem – ideálně jen svým fanouškům. Po dokončení propagace vyhodnoťte její úspěšnost a ty příspěvky, které uspějí, můžete propagovat znovu a tentokrát pro širší publikum, za více peněz. Dosáhnete tak ještě lepších výsledků!


Využijte výkonnostní PPC kampaně

PPC kampaně jsme převzali po nadnárodní agentuře a v jejích kampaních jsme se přes veškerou snahu nevyznali. Místo oprav jsme se rozhodli vystavět celý PPC účet od začátku. Zpracovali jsme si analýzu klíčových slov i konkurence. Navrhli jsme použitelnou strukturu kampaní, která tu předtím chyběla. Vytvořili jsme seznamy konkrétních a kontrolovatelných výrazů, na které lze cílit. Vyřešili jsme úplnou absenci vylučujících klíčových slov a propojili účet s dalšími nástroji pro přesné měření. 

Výsledek byl nad naše očekávání. Tržby téměř okamžitě začaly strmě stoupat a vyšplhaly se na více než trojnásobek. Výsledek pak navíc hravě pokryl i náklady na inzerci, které vzrostly jen o několik procent. Průměrný roční růst tržeb z PPC byl za celou dobu spolupráce 65 % ročně. A to i ve chvíli, kdy obrat e-shopu už byl v desítkách milionů. Jde tak o spolehlivý způsob, jak podnikání nakopnout. 

Ovšem pozor – výkon PPC poměrně dobře odráží, jak je zdravá celá firma nebo jak kvalitní je produkt. Navíc je extrémně důležité nepodcenit jejich přípravu. Důkladná analýza klíčových slov nestačí. Zjistěte si, jak je na tom ve vašem oboru podnikání nabídka a poptávka. Projděte si konkurenci, zjistěte, co nabízí a v čem jste jednoznačně lepší a nezapomeňte to zákazníkům připomínat.

Náš tip: Zjistěte v rámci analýzy i to, na jaké výrazy neinzerovat. Pokud chcete inzerovat i na obecnější výrazy, jako například „gely” (a nejste lékárna), nesmíte zapomenout vyloučit výrazy spojené s přípravky na bolest nebo potěšení.

Náš další tip: Dáváte k nákupu dárek? Máte dopravu zdarma? Posíláte produkty extrémně rychle? Tyto prodejní výhody v reklamních sestavách určitě zmiňte!

PPC kampaně už možná máte spuštěné, nicméně nesplňují vaše očekávání? Nevíte, zda se vám reklama vyplácí? Kontaktujte nás a my vám rádi zdarma ukážeme, jak s PPC reklamou bezpečně zacházet, aby se vám investice rychle vrátila. 

Vytvářejte na webu kvalitní obsah

Pokud už máte kvalitní obsah na blogu, měli byste ho rozhodně zajistit i přímo na e-shopu. A to nejen proto, že klíčová slova a unikátní texty jsou důležité pro SEO. Právě unikátní popisky produktů nám velkou měrou pomohly každý rok s růstem organické návštěvnosti z vyhledávačů, a to v průměru o 51 %! Ještě víc je ale ocenily samy zákaznice. Podrobný a informačně hodnotný popisek produktu může být právě tím detailem, který rozhodne o tom, jestli návštěvník nakoupí u vás nebo u konkurence. Klientovi jsme doporučili přestat používat fotografie od dodavatele, sjednotit vzhled produktů na e-shopu a nafotit detailní fotky. Díky těmto krokům působí e-shop na zákaznice mnohem důvěryhodněji a je uživatelsky příjemnější.

kvalitní obsah
Doporučili jsme přestat používat fotografie od dodavatele, sjednotit vzhled produktů na e-shopu a nafotit detailní fotky.
graf organic search
Unikátní popisky produktů nám velkou měrou pomohly každý rok s růstem organické návštěvnosti z vyhledávačů.

Tip: Pokud máte další texty, které se k produktu vztahují (třeba na blogu), odkažte se na ně v jeho popisku. Vytvořit můžete i seznam nejčastějších otázek a odpovědí a tam, kde zákazníci často tápou a ptají se na detaily, je do tohoto seznamu nasměrujte.

Vybudujte silnou značku

kvalitní brand
Náš cíl: lovebrand
detail
Náš způsob: důraz na detail

Do balíčků jsme například začali přidávat kartu s poděkováním za nákup. Na ní jsme zároveň požádali zákaznici i o hodnocení nákupu na e-shopu, čímž se nám podařilo organicky podpořit nárůst pozitivních recenzí a tedy posílit důvěru u nových zákazníků.

S budováním povědomí o značce vám dobře pomohou i správně zvolení influenceři. Dnes bohužel nestačí jen odeslat hromadný e-mail s nabídkou spolupráce. S každým jednotlivým kontaktem jsme jednali individuálně a věděli jsme, jakým způsobem konverzaci vést, aby se v ní obě strany cítily příjemně. To se odrazilo na kvalitě spoluprací, jejich nižší ceně, výhodnějších podmínkách i na spokojenosti jednotlivých influencerů, kteří značku rádi doporučili i mimo domluvený rámec.

Náš tip: Oslovování influencerů nemusí začínat u celebrit, které mají dosah statisíců lidí. Pošlete barterový balíček mikroinfluencerům, kteří se zaměřují na váš segment (kosmetika/vaření/technologie…) a vyměňte produkt za testování, recenzi a zmínku o něm. Osobní doporučení vašeho produktu influencerem má pro možného zákazníka větší váhu a je důvěryhodnější, než klasická reklama. Navíc tak snadno a levně zjistíte, jak na vaši značku lidé reagují.

Tip číslo 2: Chystáte se oslovit publikační servery a zaplatit si PR článek? Napište si text sami nebo na jeho tvorbu dohlížejte. Vyhnete se faux pas s nekvalitními texty odkazujícími na vaši jinak profesionálně vyhlížející firmu.

Budování značky vypadá na papíře jednoduše, ale realita je mnohem složitější a je třeba odvést spoustu práce, než jsou vidět první výsledky. Chcete, aby se i z vaší značky stal „lovebrand”? Napište nám a uvidíte, kolik lidí si váš e-shop zamiluje!


Pracujte se ziskem

graf růstu tržeb
graf růstu tržeb

Hned od samého začátku spolupráce s naší agenturou se obrat e-shopu posouval po obrovských schůdcích. Našemu klientovi se tržby velmi rychle vyšplhaly až do desítek milionů, takže v absolutních číslech byl růst ještě impozantnější. Soustřeďte se především na to, abyste konstantně zvyšovali nejen obrat, ale hlavně zisk. Tím zajistíte, že pokryjete nejen náklady na marketing, ale dostatek peněz vám zbude i na rozšiřování sítě kamenných poboček, expanzi do zahraničí nebo růst skladových ploch a zásob

Dočetli jste až sem? Pak vás patrně zajímá už jen jedna jediná otázka: Kolik taková spolupráce stojí? A je vhodná i pro vaši firmu?
Nastartovat marketing správným směrem pomohlo především to, že naše práce nebyla odměňovaná formou hodinové sazby, ale po určité době jsme s klientem podepsali smlouvu s odměnou založenou na principu výplaty v procentech z výše obratu e-shopu. To bylo dostatečně motivující jak pro nás, abychom odvedli co nejlepší práci, tak pro klienta, který si tímto krokem pojistil, že jeho byznysu se po dobu naší spolupráce povede co nejlépe. Tento scénář ale není z mnoha různých důvodů vhodný pro každého klienta a je třeba počítat s delším časovým horizontem spolupráce. Nicméně to neznamená, že stejného růstu nemůžete dosáhnout i vy – pokud věnujete svému byznysu dostatek času, péče a uplatníte naše tipy v praxi, budete na správné cestě. 

Za úspěchem firmy nestojí jen dobrý marketing. Důležitý je i zápal pro věc a vzájemná důvěra mezi klientem a agenturou. Moc nás baví plnit sny podnikavým lidem a těšíme se, až podobný úspěch budeme moci zopakovat třeba právě na vašem projektu. Pokud vás naše práce zaujala nebo se chcete o detailech této spolupráce pobavit, napište Petrovi na p.bruzek@luplup.cz nebo nás kontaktujte přes formulář níže. Těšíme se na vaše reakce!