Jak se dostat na první pozici v Google vyhledávání a zůstat tam?

Připadá mi, jako bych se s tou otázkou v nadpisu vracela zpátky časem někdy do roku 2014, kdy většinu našich zákazníků zajímalo jenom to, jak můžou být “na tom Googlu první”. A na tom se svezla spousta amatérských SEO specialistů, kteří vás dostali na první příčku v Google vyhledávání – ale třeba na slovo, které nikdo vlastně nehledal. Úkol splněn, posílám fakturku. Tak o tomhle se bavit dneska nebudeme. A ani o placených reklamách.

Nechce se vám číst? Pusťte si nahrávku:

 

Chcete posunout i vlastní web nebo jen nezávazně probrat strategii? Budeme rádi, když se nám ozvete! 

Budeme se bavit o tom, jak se skutečně, poctivě a tvrdou prací můžete dostat na první příčku ve vyhledávání Google. Na místo, kde předběhnete i konkurenty jako jsou cenové srovnávače nebo marketplace. Někdo to místo nazývá tajemným názvem “nultá pozice”, jako by se jednalo o něco, co je vyhrazené jenom lidem, kteří pravidelně přinášejí obětiny šéfům Googlu. My tomu budeme říkat “Featured Snippet”. Protože – no, tak se to jmenuje.

Co je to Featured Snippet a kde se zobrazuje?

Featured Snippety dobře znáte. Je to nejčastěji ten krátký odstavec textu, který vám vyjede na vaše otázky ve stylu “podivná bolest na horním patře úst” nebo “kdy má svátek Rudolf”. Nemusí být jenom ve formě textu – může to být i tabulka s nějakými údaji, seznam položek, postup nebo třeba i video. Můžete si položit i otázku “co je nultá pozice google” a dostanete jasnou jednoduchou odpověď. Běžte si to vyzkoušet!

featured snippet nulta pozice

Schválně vás vedu tímto směrem, protože pokud si to opravdu vyhledáte, Google vám v současné době (listopad 2023) nabídne web, který po prokliknutí nepůsobí nijak zajímavě. Dokonce bych řekla, že jeho design vypadá trochu prehistoricky. Tak proč se pro něj Google rozhodnul? To musel autor přinést do Google hodně piva a medoviny, aby byl vidět, že? První, co mě při pohledu na tenhle web zaujme, je právě jeho stáří. Možná to je jeden z faktorů, který mu přispívá na důvěryhodnosti. Co mu také nejde upřít, je jeho přehlednost – jasné vysvětlení termínu bez zbytečné omáčky kolem. Obětiny nemusel přinést žádné – jen splňuje veřejně dostupná doporučení Googlu

Abyste se ale dostali na tuto pozici vy, musíte podle těchto doporučení postupovat taky. Jasně, stáří domény už asi nedoženete, ale obecně byste měli při tvorbě obsahu na svůj web dodržovat principy EEAT – tedy tvořit důvěryhodný obsah s přidanou hodnotou na základě svých zkušeností v oboru. Pro to, abyste se zalíbili bohům Googlu, to stačí. Ale abyste se objevili ve Featured Snippetu, musíte splnit ještě pár dalších věcí. Například byste už tak měli vyjíždět mezi prvními deseti výsledky vyhledávání. Ale to není všechno.

Tipy, jak se dostat na první místo ve vyhledávání Google:

  1. Odpověď na položenou otázku pište jasně a stručně. Odpověď by se měla vejít do 50 – 60 znaků. 
  2. Formátujte text. Používejte “háčkové nadpisy” – H1, H2 a spol. Pomůže i uvození kroků v postupu pomocí slov jako “krok č.1, krok č. 2”. 
  3. Vyhledávejte si otázky, na které se lidé často ptají a podle toho tvořte obsah. Ať už z analýzy klíčových slov nebo pomocí nástrojů jako je třeba AlsoAsked
  4. Vytvářejte strukturovaný text: seznamy, tabulky, videa s jasně označenými kapitolami, kroky postupů. 
  5. Jasně odpovídejte na otázky, které začínají slovy “jak, co, kam, kdo, kde, kolik…” Skvěle technicky to rozvádí ve svém článku Marketing Miner

Být na první pozici vyhledávání Google tak není nic nemožného. Pokud dodržujete tato pravidla, texty nepíšete jen proto, abyste na webu měli nějaké texty, tak se vám to může přirozeně povést. My jsme si takhle obsadili u klienta téma doma vyráběných lojových koulí nebo na jiném webu téma o tom, proč žloutnou nehty nebo jestli jsou UV lampy na nehty škodlivé. Jsou to ale velmi propracované texty, které očekávají vaši odbornost a iniciativu. Nejsou hotové za odpoledne.

pro ptaky featured snippet

Je vždycky výhoda být ve Featured Snippetu?

Je to všechno tak krásné, duhové a zalité sluncem, že? Cítíte se motivovaní jít vytvářet takový obsah? Nebo… může snad být u tohoto tématu nějaký háček? No jasně, že jo. 

Featured Snippety jsou úžasné v tom, že nabízí rychlou jasnou odpověď hned na první pozici vyhledávání, i před reklamami. Ale taky: Featured Snippety jsou příšerné v tom, že nabízí rychlou jasnou odpověď, protože spousta uživatelů tak nemá motivaci si tento odkaz rozkliknout a dál váš web zkoumat. 

Abyste se tomu vyhnuli, naznačte ve svých odpovědích, že téma je širší a vy se mu někde dál věnujete. U některých dotazů to možná nepůjde, ale u většiny ano. Dejte čumilům motivaci přijít na váš web, aby se ponořili do dalšího bádání. 

I kdyby se ale stalo, že váš text nerozkliknou a na web nepřijdou, nebuďte smutní. Tím, že vás na této pozici alespoň uvidí a zaznamenají, si u nich vytvoříte dobré podhoubí pro rozšiřování povědomí o vaší odbornosti

Práce se strukturovanými daty a tvorbou obsahu pro takové články může být náročná, ale když se do toho pustíte, výsledky uvidíte za poměrně krátkou dobu. Pokud tomu chcete jít co nejvíc naproti, koukněte ještě na další mé články, kde se věnuji obsahovému marketingu. A pokud hledáte zpětnou vazbu na to, co na vašem obsahu jde ještě vylepšit, neváhejte nás kontaktovat a domluvit si konzultaci!

Chcete posunout i vlastní web nebo jen nezávazně probrat strategii? Budeme rádi, když se nám ozvete!