Konec CZC, rizika on-line tržišť a prostor pro nové začátky

CZC, “dvojka na trhu” s elektronikou, tak jak ji známe, končí.

 

Nejdřív ji pohltil Mall.cz a Mall následně skoupilo polské Allegro – on-line tržiště, které se snaží od roku 2023 dobýt Česko. Od chvíle, co jsem tu zprávu zachytila, jsem nad celým tím příběhem nemohla přestat přemýšlet a celá situace mě nakonec donutila sepsat tenhle blogový článek, který spíš než objektivní zpravodajství berte jako úvahu markeťáka. Jak se konec CZC projeví na českém trhu? A má Allegro na to, využít potenciál tak velké značky? Co vlastně Allegro plánuje? Pojďme si to zkusit shrnout!

Raději posloucháte? Audio verze článku má jen 9 minut:

To, že CZC končí (budeme říkat, že končí, i když Allegro tvrdí, že nekončí, ale nejsme naivní, že), se hlavně dotklo mého srdce obsahového markeťáka. Prošla jsem si všemi 5 fázemi smutku, protože jsem CZC dlouhodobě předkládala jako příklad obchodu, kde skutečně rozumí své cílové skupině, umí pracovat s komunitou a vytvářet pro ni hodnotný obsah. Každý, kdo se zabýval kompletováním PC sestav nebo gamingem vám potvrdí, že CZC mělo jednu z nejlepších filtrací v kategoriích, detailní a obsáhlé popisky produktů se všemi důležitými specifikacemi a naprosto skvělou poradenskou sekci. Byli všude, kde byla gamingová komunita – a to včetně vlastního aktivního kanálu na Twitchi. Pokud jste někdy zkoušeli vytvářet podobný obsah, určitě víte, že za tím vším jsou určitě tisíce hodin práce. Tím, že Allegro transformuje CZC jen na dalšího obchodníka na svém tržišti, všechen ten obsah trvale zmizí.

 

Ne, nedělám si iluze, že e-shop CZC bude dál běžet.

 

Jako problém trochu vidím, že všechna pozitiva CZC už jejich zákazníci dobře znali a velmi je oceňovali, nicméně mi malinko přišlo, že všechny ty výhody silného obsahu neuměli komunikovat směrem ven, pro získávání nových nakupujících. A začínám mít pocit, že to nějak zapomněli zmínit i Allegru. Allegro si totiž nekoupilo jen e-shop, ale jeden z mála opravdových lovebrandů, které u nás ještě zůstaly.

 

Proč tedy CZC (v rámci Mall skupiny) kupovali? Nabízí se dvě možnosti:

 

Získání exkluzivních produktů, obsahu a zákazníků?

 

Chtěli získat stávající zákazníky CZC a přetavit je v zákazníky Allegra, profitovat na velikosti a oblíbenosti značky CZC a tohle jim přišlo jako skvělý tah. To mi přijde naivní, protože málokterý zákazník má rád takové změny a obzvlášť geekové jsou v tomhle dost zásadoví.

 

Možná chtěli i pro další své zahraniční trhy získat zajímavé gamingové produkty do portfolia a tohle byla jedna z cest. To by dávalo perfektní smysl – kdyby ovšem dál pracovali s vybudovaným obsahem, produkty CZC byly na Allegru snadno dohledatelné a dál podporovali komunitu kolem značky. To ale nedělají, takže se nabízí druhá možnost.

 

Zničení konkurence?

Buďme realisté a přemýšlejme tržně. Koupí Mall.cz a CZC se Allegro zbavilo jednoho z největších konkurentů na českém trhu. Zatímco ptáčka lapají, pěkně mu zpívají – a ani z jedné značky pravděpodobně za pár let nic nezbyde. Bude tu jen Allegro a bude pokračovat v konsolidaci trhu. Nemůže je odradit ani to, že se jim teď v Česku nedaří a musejí propouštět. Koupě Mallu byla zbytečně drahou akvizicí, ale každá zahraniční expanze je dlouhodobou investicí – U Allegra se počítá s přibližně pětiletou lhůtou, než má být expanze do Česka výdělečná. Takže si zvykejme.

Polák, Němec a Čech jdou nakupovat… 

 

…a dva z nich se chovají stejně. Kteří to jsou? Ač bychom to na první pohled neřekli, naše nákupní chování toho má víc společného s Němci než s Poláky. Společné soužití tady nenechalo jen nějaké ty germanismy, brzké vstávání, oblibu kvalitního pečiva a větrání peřin na sluníčku. Stejně jako Němci i my sice máme rádi slevy, ale stejně tak si jsme ochotní připlatit za záruky, že zboží je kvalitní a zákaznická podpora a reklamace bezproblémové. Záleží nám na tom, abychom se na e-shopu vyznali a aby s námi komunikoval v češtině. Chceme brzké dodání a to nemluvím o nedůvěřivosti a téměř nutnosti dobírek. 

 

Pokud jste se někdy zajímali o specifika okolních trhů a zvažovali na ně expanzi, těch podobností s německými zákazníky je až podezřele mnoho. 

 

Allegro oproti tomu připomíná polskou tržnici z devadesátek, kde každý přeprodává něco a prodejce, kterého jste tam viděli před týdnem, tam už dnes nenajdete. Poláci jsou drsní obchodníci a často vám jsou schopni namluvit kde co, jen abyste odešli s jejich zbožím. To jde bohužel na Allegru dost vidět – prodej padělků tam kvete a záruku, že se k obchodníkovi dovoláte spravedlnosti, už moc nemáte

 

Agresivní marketing, který vám každý den nutí slevy a dopravy zdarma, které vlastně nakonec nevyužijete, jsou už jen otravnou třešničkou na dortu pro českého zákazníka, který nemá zrovna velkou trpělivost. Allegru tak možná můžeme jen popřát, aby za těch 5 let v Česku zkusilo pochopit, co máme rádi, a přizpůsobit se tomu. Jinak mu růžovou budoucnost nepředpovídám.

Chcete poradit, jak pomocí obsahu na svém webu zasáhnout srdce nejenom svých zákazníků, ale i vrchní pozice ve vyhledávačích?

S tím vám dokážeme poradit – vymyslíme celou obsahovou strategii a pomůžeme vám vybudovat na webu obsah, který opravdu prodává. Stačí napsat na info@luplup.cz a vymyslíme vhodné řešení pro každý projekt.

Pro koho je vlastně Allegro nebo jiné on-line tržiště vhodným prodejním kanálem?

 

Obchodní zástupci Allegra jsou „nabrífovaní“ a dokážou vyjmenovat spoustu důvodů, proč má smysl prodávat zrovna u nich. Pokud se s nimi ale budete bavit déle, zjistíte, že:

  • Prodej na jakémkoliv on-line tržišti je ideální pro e-shopy s vlastním produktem nebo privátní značkou, protože tím pádem snadněji vyniknete. 
  • Při vstupu na tržiště vám Allegro pomůže, aby se správně exportovaly všechny feedy a důležité informace o produktu
  • a nejdůležitější přitom je (a to opravdu VELMI zdůrazňují), abyste u svých produktů měli co nejkvalitnější produktové informace a fotky, které zákazníkům pomůžou nakoupit. 

 

Gró dobrého prodejce podle Allegra tedy spočívá v unikátnosti produktu a obsáhlých informacích. To by bylo super –  jenže když jsem na to upozornila klienta, který by tyhle body splňoval, že je možnost marketplace využít, rozčílil se. 

 

Naši klienti jsou totiž na své produkty hrdí. Budujeme u nich obsah, pracujeme s komunitou a spolu s klienty si zakládáme na tom, aby zákazník odešel z e-shopu spokojený, informovaný o tom, co zrovna nakoupil a později se vrátil. Právě tenhle osobní přístup lidi oceňují. A obava našeho klienta zněla, a teď cituji: “Nechci, aby si můj produkt ten člověk koupil spolu s pytlem brambor při náhodným nákupu, pak ho bez našich návodů použil, samozřejmě mu nefungoval a já pak měl poškozený jméno značky, protože tomu někdo z Polska nerozumí.” 

 

A to je zcela legitimní obava – zvlášť, pokud prodáváte opravdu něco náročnějšího k použití nebo na údržbu. Strojově přeložený popisek produktu udělá svoje, dojem z osobního přístupu je ta tam a zákazník už se (v tom lepším případě) nevrátí. Jak tomu zabránit – netuším. 

Kdo z konce CZC vytěží nejvíc?

 

S ukončením provozu CZC tak, jak ho teď známe, se otevírá prostor pro jiný obchod, který se už teď specializuje na komunitu geeků, případně nějaký větší hráč na trhu, pro kterého je tenhle segment zajímavý (typicky Alza, ale tam se obávám, že vhozenou rukavici nezvednou, protože jejich strategií je jít v sortimentu víc doširoka, než se zaměřit na tak úzký segment trhu). 

 

V roli nového miláčka geeků bych teď viděla třeba obchod Smarty, který má slušně našlápnuto a pokud se do budování obsahu a větší visibility uvnitř komunity pustí, může z toho slušně profitovat. 

 

Dveře se ale otevírají i jiným speciálkám, které na nějaké profilování na trhu zatím moc nedbaly. Na nohách se zatím drží TS Bohemia, která má mezi PC nadšenci taky dobrou pověst, spoustu let zkušeností a mohla by je v tomhle boji slušně využít. Okay Elektro i Electroworld to taky balí, takže lepší příležitost tu snad už dlouho nebude. (Edit 11.7.2024: S tím Okayem to není tak jisté, ale na podstatě sdělení článku to zase tolik nemění. :) 

 

Nebo je to snad prostor pro vás? Těším se, kdo tuhle bitvu vyhraje!