„PPC reklamy mě se*ou, budujte web na obsahu”, říká majitel ProPtáky.cz
Rok 2020 byl pro mnoho podnikatelů težký, a tak jsem se rozhodl začít tento rok na našem blogu pozitivním článkem. Všiml jsem si, že se většina agentur soustředí v případových studiích hlavně na zaběhlé a větší e-shopy, kde díky velkému rozpočtu na marketing není složité dosáhnout zajímavých výsledků. E-shopařům, kteří ale pracují s obratem pod 10 milionů ročně je to houby platné, a přitom tvoří přes 90 % všech e-shopů v Česku. Tato případovka vám tedy snad vlije čerstvou krev do žil a ukáže vám, že každý může rychle vyrůst, když si osvojí správný přístup k podnikání.
Růst zisků o 496 % ve vysoce konkurenčním prostředí
Velmi úzce specializovaný e-shop na prodej krmiva pro ptactvo vznikl teprve v květnu roku 2019. Obor krmiv je obecně velmi konkurenční. Navíc jsem stejně jako vy posledních 5 let ze všech stran poslouchal, že je v Česku e-shopy doslova přeplněno a blázen je každý, kdo zakládá něco nového.
I přes všechny pochybnosti tento e-shop za poslední rok zvýšil své zisky (nikoliv jen obrat) o úctyhodných 496 %. Jako markeťáci jsme trochu zalitovali, že právě tady nepracujeme za provizi. :) Nicméně je fajn vědět, že výkon naší práce nestojí jen na tom, kolik za svou práci fakturujeme. Podívejte se, jak výsledky vyhodnocujeme my, a přečtěte si, co o spolupráci s marketingovou agenturou říká sám majitel, Michal Nespěšný.
- Proč jste se rozhodl založit právě e-shop proptaky.cz?
Proč ne? Od mládí jsem chovatelem veškerého zvířectva, možného i nemožného, takže krmiva pro mě byla logickou volbou. Ze začátku jsem je potřeboval sám a od roku 2017 jsem je začal i prodávat. Tímto se to jen vyvinulo dál.
- Jak moc se podle vás e-shop za poslední rok posunul a co za tím vidíte?
Posunul se mílovými kroky dopředu. Stojí za tím spousta práce, která se povedla z vaší strany na marketingu a i z naší, když jsem se snažil, aby měl e-shop co nejlepší reputaci. Tak doufám, že se to všechno odráží zpět.
- Jaká jste měl očekávání, když jste nás oslovoval s žádostí o marketing?
Očekávání? Moje očekávání bylo překročeno! Nemyslel jsem si, že se to posune za takový krátký čas na místo, kde jsme teď. Chtěl jsem především e-shop rozvíjet a posouvat dál ve věcech, kterým já sám nerozumím.
- Jaký jste měl ze spolupráce pocit po prvních třech měsících?
Po třech měsících jsem měl pocit, že ano – trochu jsme se na začátku posunuli a pak jsme se nějaký čas drželi na stejném místě. Takže moje pocity byly trochu rozporuplné. Teď jsme poskočili zase o kus dál. Už ale vím, že se výsledky nedají posoudit za pár měsíců. Je potřeba alespoň rok a víc.
Řekl jsem si, že počkám a uvidím. Stejně jako jsem to udělal u mého bývalého zaměstnavatele, kterému jsem při nástupu do práce řekl: Buď mi to půjde, anebo půjdu.
Rok ve znamení dobře promyšlených investic
S majitelem e-shopu jsme v první řadě upravili web tak, aby lépe spolupracoval s vyhledávačem Google. Navrhli jsme lepší strukturu menu a následně jsme zavedli pravidelné sledování posunů v organickém vyhledávání a celkovou analytiku návratnosti investic.
Po prvních měsících, kdy jsme převzali výkonnostní kampaně na Google a Seznamu, začal e-shop majiteli generovat menší zisky. Zdaleka to nestačilo na to, aby majitele e-shop uživil. My jsme ale dobře věděli, kam zaměřit svou pozornost, aby tato fáze netrvala věčně. Propagovali jsme vhodné příspěvky na Facebooku a tvořili pravidelně tematické články na blog. Peněz bylo málo, takže to šlo pomalu, ale vycházeli jsme z dobře připravených analýz a marketingových plánů. Tato fáze drobného nárůstu nakonec trvala jeden rok.
Podzim 2020: Fáze zúčtování
V říjnu 2020 jsme se dostali do fáze zúčtování. Rozdíl v tržbách mezi zářím a říjnem 2020 byl více než dvojnásobný. Podívejte se na graf níže.
Pokud vás při pohledu na graf napadlo, jestli za úspěch e-shopu nemůže i sílící podzimní pandemie, pak můžeme říct, že z dat, která máme od ostatních klientů, se nedá říct, že pandemie je pro všechny e-shopy požehnáním.
Došli jsme ke stejnému výsledku: Kdo neměl na e-shopu během pandemie kvalitní a dlouho budovaný obsah, nezbohatl. Koneckonců je to z grafu i patrné. První články na blogu vznikly až v lednu 2020 a během jarní vlny pandemie to tržbám pomohlo adekvátně méně. Články neměly čas zakořenit.
- Co se podle vás za dobu naší spolupráce opravdu povedlo?
Blog. Nejlepší z nejlepších byl článek o přikrmování venkovního ptactva. Ten přinesl úplně největší možné — nebo spíš nemožné — výsledky, alespoň co soudím já. V číslech to neřeknu, ale pocitově to tak vnímám.
- S blogem je to složité v tom, že má většinou velký význam, ale nedá se dobře změřit. Proto je to pro spoustu lidí nejistá investice. Jsem rád, že to pocitově vnímáte pozitivně.
Pro mě je bližší budovat marketing na obsahovém základu, než to nacpat do PPC reklamy. Ty mě na rovinu se*ou. Ty peníze prostě vyhodíte a jsou pryč. Naproti tomu blog se posune někam, kde se pak ve vyhledávačích udrží. Blog je základ — peníze v obsahu jsou a zůstanou tam uložené. Kdežto do výkonnostní reklamy peníze nasypete, ty zmizí a jsou pryč.
(Ano, klient opravdu sáhnul po silnějším výrazu. S jeho názorem ale souhlasíme. Považujeme se spíše za obsahovou agenturu a stavět kompletní obchodní strategii jen na PPC reklamě je za nás krátkozraké.)
- Já to tak vnímám taky. Základem e-shopu je obsah a pokud je dobrý obsah a služby e-shopu, tak teprve potom fungují PPC reklamy. Naopak to nefunguje.
Když to srovnám s loňským rokem, tak už jsem loni touhle dobou neměl do čeho kopnout. Té práce bylo málo a já jsem si na poslední dny roku před svátky naplánoval spoustu jiné práce, kterou letos musím udělat nahonem. Mám pocit, že e-shop se vyvíjí a že lidé jdou teď za námi spíše než ke konkurenci.
Jak články pomohly ve vyhledávačích Google a Seznam?
Správně formulovaná otázka je, jak ucelený a dlouhodobý marketing zvedl přirozenou návštěvnost webu? Svádět úspěch jen na články by bylo dost neúplné. Výsledky shrnuje tento graf:
Zaměřte se na žlutou část grafu. Ta reprezentuje návštěvnost z neplacených zdrojů vyhledávání. Přestože největší nárůst také přišel v říjnu, celkový růstový trend lze vidět dlouhodobě. Pokud bychom ale obsahový marketing chtěli zhodnotit dva měsíce od jeho startu v lednu 2020, pak bychom došli k závěru, že se nevyplácí. To by ale byla velká chyba.
Dobrý on-line marketing se musí vyplácet
Další důležitou věcí, která nám při spolupráci dopomohla, byla správná analytika. V prvním grafu vidíte, že neměříme pouze tržby, ale i hrubé zisky e-shopu. Jsou totiž lepším ukazatelem růstu. Díky nim víme, jestli se marketing jako celek klientovi vyplácí. V tomto případě je rozdíl mezi listopadem 2019 a listopadem 2020 úctyhodných 496 %. Jsme stále relativně na začátku, takže bude zásadní spíše to, jestli se nám výsledek podaří replikovat i další rok. Pokud to tak bude, rádi se o to s vámi podělíme.
- Jaké máte s e-shopem další plány?
Udělat z toho speciálku zaměřenou na to, co už evokuje název e-shopu. Rád bych byl na pomyslné špici v oboru. Chci, aby když se lidé budou bavit o krmivu pro ptactvo, tak si řeknou: Proptáky.cz.
- Takže být dvojka na trhu pro vás není dost dobré? :)
Ale jo, dvojka by taky šla! (smích) Ani nevím, s kým bych se měl srovnávat. Asi se s nikým nesrovnávám. Dělám si to po svém a funguje to. Nehoním se za žádným jednorožcem v dálce.
- Doporučil byste naši agenturu i dalším e-shopům? Případně proč?
Doporučil! Neměl bych s tím problém, pokud by to nebyla firma v mém oboru.
Ještě na závěr pro všechny skeptiky. Pokud si říkáte, že se oháníme nejvyšším procentem hned v úvodu článku, pak ano, i toto je marketing. Nejvyšší procento růstu bylo ale rozdílem hrubých tržeb mezi květnem 2020 a květnem 2019. Ten byl totiž 22903 %. Jsme ale pragmatici, a tak pracujeme s čísly, která nevychází z měsíce, kdy e-shop teprve vzniknul.