Jak na online marketing v roce 2030

Co fungovalo a fungovat bude i v roce 2030?

V roce 2004 v Česku začal boom online marketingu. Google tou dobou v ČR ani neměl oficiální zastoupení a PPC reklama ještě běžela přes e-target. E-shopů bylo jako šafránu a lidé ani nebyli zvyklí nakupovat přes e-shopy. V té době bylo jen pár firem, které si uvědomili, že internet v budoucnu nebude sloužit jen k hledání porna. Už patnáct let zpět vsadila na potenciál internetu Alza.cz. Založili e-shop a předpokládali, že v budoucnu bude online prodej významnou součástí jejich úspěchu. Měli pravdu.

I když to byla úplně jiná doba, některé metody online i offline marketingu přetrvaly až do teď. Jedním z nich je PPC reklama. Je to koncept, který se chytl a lze s určitou jistotou říct, že PPC reklama bude fungovat i v roce 2030. Lidé nepřestanou hledat zboží ve vyhledávačích, i když se technologie výrazně posune. Hledání informací je lidská přirozenost už od starověku a technologie nám tuto práci mohou pouze usnadnit, nikoliv nahradit.

Kromě PPC tu byly také public relations (PR). Spolupráce s tiskem nebo webovými portály tu je už velmi dlouho a bude tu i v roce 2030. Celému PR také hodně pomohl fakt, že vyhledávače zavedly hodnocení obsahu pomocí zpětných odkazů. PR ale fungovalo i bez toho, a to mnohem dříve.

Zásadní věcí, která fungovala, funguje a fungovat bude, je i dobrá zákaznická zkušenost. Tuto věc je těžké popsat. Výsledkem ale může být, že vás zákazník doporučí, dá vám dobré hodnocení nebo ocení váš přístup. S tím souvisí jakákoliv komunikace. Před třinácti lety byla komunikace téměř vždy telefonická nebo e-mailová. Dnes je více možností, třeba Facebook, online chat nebo jiné sociální sítě. Vždy ale bude potřeba se zákazníkem komunikovat, a to zákaznickou zkušenost jednoznačně utváří.

Poslední věc, která tu byla i před třinácti lety, je obsah. K prodeji produktů vždy budete potřebovat skvělé copywritery, dobré grafiky a nově také scénáristy. Text, grafika a video jsou zlatá trojice, která tu bude i za spoustu let. Důležitější, než forma sdělení, je ale obsah. Podrobné informace k vašim produktům, vlastní publikace, blogy a videonávody, budou reprezentovat vaši firmu i v roce 2030.


Co se změní?

Před rokem 2007 neexistovaly chytré telefony. Veškerý online marketing probíhal přes osobní počítače. Technologie se vyvíjí, a tak lze předpokládat, že se i internet přesune v budoucnu jinam. Brzy bude nutné optimalizovat e-shopy i pro automobily nebo displeje domácích spotřebičů. Displeje se už teď pohybují od úhlopříček okolo dvou metrů až po displeje chytrých hodinek s úhlopříčkou 2 palce. S největší pravděpodobností také přijde úplně nový druh elektronického zařízení, kterému se bude nutné přizpůsobit. S vylepšením vlastního webu nikdy raději moc nečekejte. Zásadní je nezaspat technologie dané doby.

Optimalizace pro vyhledávače byla pár let zpět alfou i omegou celého online marketingu. Zejména Google ale přesunul tuto sféru do roviny zákaznické zkušenosti a obsahového marketingu. SEO změnilo svou podobu za posledních pár let úplně. Nejspíš výraz SEO už v roce 2030 ani nebudeme používat. Online marketing bude mít ucelenější podobu a optimalizace webu pro vyhledávače bude probíhat pouze přirozeně.

Jak se na rok 2030 připravit?

Jednoduše. Existuje pár pravidel, kterých je dobré se držet:

  • Vylepšujte pravidelně svůj web a snažte se ho přizpůsobit novým technologiím.
  • Používejte reklamu ve vyhledávačích.
  • Tvořte zajímavý obsah na svůj web i jako externí publikace.
  • Tvořte text, grafiku i videa a dejte si vždy záležet na kvalitě obsahu.
  • Zaměřte se na zákaznickou zkušenost.
  • Vybudujte tvář firmy, kterou budou zákazníci vždy rádi vidět i zmiňovat ve svém okolí.
  • Neohlížejte se za tím, co fungovalo v minulosti. Myslete na to, co bude fungovat i v budoucnu.