Jak nekomunikovat svou jedinečnost

  • Jsme jiní (tvrdí o sobě okolo 60 % firem).
  • Děláme to srdcem! (srdcem to dělá každý)
  • Máme osobní přístup (tvrdí o sobě okolo 90 % firem).
  • Na trhu působíme už X let (tvrdí o sobě mnoho dalších firem).
  • Máme nejrychlejší doručení, nejlevnější produkty, nejkvalitnější služby, nejvíc nejlepšejší zaměstnance a podobně (další tuctové kecy).

 

Zhlédli jste v tom svůj blok výhod na webu nebo obsah posledního jednání s klientem? Pak potřebujete polít kýblem studené vody, protože neumíte komunikovat svou jedinečnost. Není se ale za co stydět. Je to skill, který je těžké si trvale udržet, pokud jste posledních 5 let nedělali obchoďáka. Sám se v tomto směru potřebuji opakovaně inspirovat.

Když si přiznáte, že prezentujete v souvislosti se svou firmou, se svými produkty a se sebou to samé, co většina konkurentů, pak se můžete odlišit! Jak na to? Někdy stačí být konkrétnější. Uděláme si takové fiktivní srovnání. Máme dvě firmy, které organizují svatby.


Svatby od Katky

  • svatby děláme srdcem
  • dbáme na každý detail vašeho dne
  • máme ten nejosobnější přístup
  • máme 10 let zkušeností

Svatby od Kláry

Svatby dělám srdcem! Vycházím z vašich společných vzpomínek i fotek. Snažím se o to, abyste cítili, že vám svatbu zařizuje dobrá kamarádka a nikoliv agentura. Poradím s květinami, hudbou, zasedacím pořádkem i s tím, jaký font na pozvánkách k vám nejlépe sedí. Všechny mé předchozí zkušenosti tu jsou právě od toho, aby byla vaše svatba dokonalá!

Katka i Klára nám sdělily vlastně to samé. Rozdíl je v tom, že Klára konkrétně popsala, co znamenají jednotlivé parametry. Tím se dokázala odlišit nejen od Katky, ale i od zbytku konkurence, která se vyjadřuje stejně ploše jako Katka.

Čím se lišíte?

To je otázka, na kterou lze odpovědět jednoduše. Právě tady byste však měli být co nejvíce konkrétní, ale i dostatečně struční. Neprezentujte jednotlivé parametry (kvalita, cena, zkušenosti). Naopak vysvětlete, co tyto parametry znamenají ve vašem případě. Když třeba nabízíte služby, vždycky se najde někdo levnější než vy a klient to dobře ví. Popište, proč má smysl s vámi spolupracovat! Umíte něco, co neumí každý? Co umíte nejlépe a proč to umíte nejlépe? Příklad –  když můj otec, který je stavař, řekne, že umí dobré základové desky, pak následuje očekávatelné: „To ale umí každý a levněji” nebo „To je snad samozřejmost, ne?” Pak ale velmi obratně popíše, jak k jednomu klientovi jezdí co půl roku vyspravovat zdivo, protože onen člověk si nechal udělat základovku od firmy, která nepoužila normovaný beton. Tady by bylo k ničemu zmiňovat „máme 20 let zkušeností”. Nic jiného to ale není, jen je potřeba daný parametr vašich služeb správně popsat.

Podstatně složitější je komunikace jedinečnosti online, tady už s tím spousta firem pracuje a je dobré držet krok. Není na škodu mít v tomto směru po ruce někoho, kdo vám bude připomínat, čím jste jedineční.