Jak se dostat na 1 mega ročně s e-shopem

Jak se s novým e-shopem dostat na 1 milion Kč obratu ročně? To je otázka, která patrně trápí nebo trápila každého startujícího e-shopaře. Pravdou je, že je i dnes spousta malých nebo začínajících e-shopů, které mají obrat pod touto hranicí. Pokud si současných cca 139 miliard Kč z e-commerce rozpočítáme mezi současně aktivních 42 tisíc e-shopů, pak máme průměrný roční obrat jen 3,3 miliony Kč na e-shop. Bohužel celou polovinu z této sumy si rozebere prvních 6 e-shopů v žebříčku. Odhaduji, že obrat pod 1 milion Kč ročně má okolo 90 % všech českých e-shopů.

Tato statistika je bohužel krutá pravda. 9 z 10 e-shopů tak operuje s obratem do 85 tis. Kč měsíčně a jejich rozpočet na celý provoz může dělat třeba jen 30 000 Kč měsíčně. To je sotva na zaplacení úsilí samotného majitele e-shopu, který odesílá objednávky a na koleni vylepšuje e-shop. Jakákoliv pokročilá metoda marketingu tu nemá šanci, protože na to prostě nezbývají peníze.

Nicméně, jak se můžete stát tím jedním z deseti, který se přes tuto magickou hranici dostane? Na to není návod, ale je tu pár cestiček, které vám výrazně zlepší šance.

Budování komunity

Komunitu můžete budovat na Facebooku, prostřednictvím různých akcí, školení, na Instagramu a podobně. Základem je být aktivní a oslovit dostupnými prostředky co nejvíce lidí, které nadchnete pro své produkty. Třeba Facebook vám ale tuto práci výrazně neusnadní. Přirozený dosah příspěvků je jen okolo 1 %. Proto je potřeba příspěvky propagovat. Naštěstí to nestojí moc peněz a má to velký efekt, když víte jak na to. Obraťte se každopádně na někoho, kdo vám s propagací pomůže.

Dělejte věci lépe

Stanovte si pravidlo, že pokud něco neděláte na 100 %, tak vám to spíše uškodí. Prostě zákazníka nadchnete, nebo končíte. Fotky musí být co nejlepší, texty je nutné mít bez chyb a poutavé, a je nezbytné nabízet unikátní produkty nebo je mít levnější než u konkurentů. Vykašlete se na to, co neumíte nebo si na to najděte profíka. Je normální, že vaše aktivity budou z počátku ztrátové, ale pokud vše uděláte na 100 %, brzy se situace otočí ve váš prospěch. Napište ke každé objednávce osobní poděkování a přihoďte malý dárek. Zákazníkovi vyjděte vždy vstříc, i když s ním tak úplně nesouhlasíte. V této fázi je důležité, aby se zákazník vrátil, ne abyste na něm vydělali. Získejte si zkrátka zákazníkovu důvěru, bez toho se nepohnete.


Tvořte obsah

Hezké fotky, příběhy, články, recenze na produkty, novinky. To vše je obsah, který Google vidí, a který přitáhne nové zákazníky. Pamatujte na 2 pravidla. Zaprvé, dělejte obsah, který bude stát za to. Pokud neumíte psát, raději foťte, pokud neumíte ani jedno, budete to mít těžké. Pořád ale můžete oslovit profíka, co vám pomůže. Opět to ale leze do peněz. Zadruhé mějte na paměti, že internet se už přesunul z počítačů na smartphony. Cokoli vytvoříte, si pečlivě kontrolujte na mobilu. Je třeba, aby to hezky vypadalo a bezproblémově četlo.

Analyzujte a měřte posuny

Tuto pasáž vždy svěřte profíkovi. Zajistěte si správně nastavené měření přes Google Analytics a Search Console. Cokoliv děláte, děláte poslepu, pokud neměříte posuny. Musíte jasně vidět, jestli se návštěvnost zvyšuje, odkud lidé na web chodí a jak se na něm chovají. Uvidíte, který obsah táhne a jaký kanál přinese nejvíce peněz.

Cesta tu tedy je, ale začátky jsou vždy těžké. Úspěch tu čeká na ty, kteří se nezaleknou a nevzdají to při první krizi. Jste v aréně, kde 9 z 10 e-shopů prohraje. Musíte mít odvahu a také trochu riskovat. Nevíte jak začít? Zeptejte se nás!