Kreativní práce a její cena

Když vzniká web, grafika nebo text, tak je nepsaným pravidlem, že zadavatel i kreativec mají úplně jinou představu o tom, jak je to náročné. Pro představu, jak poznáte rozdíl mezi normostranou textu, která stála 500 Kč, a jinou, která stála třeba 20 000 Kč? Nebo proč 2 podobné e-shopy mohou mít mezi sebou propast v ceně třeba milion korun? Tím rozdílem je právě kreativní práce. Rozdíl dělá čas strávený systematickým přemýšlením nad tématem, aby výsledný text, grafika nebo celý web byl co nejlepší.


Ukázkový příklad

Zadavatel projektu chce po kreativní agentuře, aby složila puzzle o 7200 kouscích. Jeho představa o ceně za práci je, že připojit jeden kousek zabere zhruba jednu vteřinu času. Po velmi snadném propočtu zjistí, že složit celé puzzle zabere 2 hodiny času. Kreativní agentura se do projektu pustí a začne tím, že otočí všechny dílky skládačky správnou stranou nahoru, což zabere 1 hodinu času. Pak najde rohy a hrany, aby udělala rámeček skládačky. To zabere další 2 hodiny. Celé puzzle pak dokončuje dalších 5 hodin a na závěr zjistí, že jeden dílek zapomněl zadavatel dodat, tak ho marně a zbytečně hledají další hodinu. Nakonec zbývající dílek nechají externě na zakázku vyrobit, což je vyjde na další 2 hodiny práce.

Puzzle je hotové a agentura chce zaplatit 10 hodin kreativní práce. Zadavatel ale nechápe, proč má zaplatit tolik, když šlo jenom o hloupé puzzle, které by si za 2 hodiny klidně zvládl složit sám.

Možná jsem optimista, ale věřím, že je dost lidí, kteří plně chápou, že kreativní práce se nedá dopředu spočítat tak, jako každá jiná práce. Na první pohled může třeba drahý web vypadat stejně jako web za pár šupů. V detailech je pak ale vidět, kolik kreativní práce je v tom konkrétním webu skutečně obsazeno.

Detaily

Detaily jsou ohromně důležité, ale na první pohled nejdou vidět. Vezměte si například někdejší reklamu na pivo značky Bernard

Reklama vylepená na billboardech z dálky nepůsobila nijak zvláštně. V detailech ale bylo vidět, že je něco špatně. Podobné to může být třeba na webu. Na první pohled například tato stránka není nijak výjimečná. Do této podoby by ji zvládl naprogramovat kdejaký student za pár stovek. Přitom se jedná o jednu z nejdražších webových stránek na světě. Detaily jsou skryté ve funkci vyhledávače. Vyhledávač Googlu je tak jedním z vrcholů lidské tvořivosti vůbec, přestože na první pohled vůbec nevyčnívá.

pivo bernard
pivo bernard

Pokud chcete být ve svém podnikání výjimeční i vy, pak se soustřeďte na detaily. Naučte se je vnímat i docenit. A závěrem, spolupracujte vždy s lidmi, kteří to také dokážou!