Analytika vydělává peníze

Analytika počítá čísla, čísla rozhodují o penězích a peníze rozhodují všude jinde. Nechápu potom, proč je analytika pro většinu lidí taková nuda! Pojďme si to udělat zábavnější. :)

Každý si asi někdy vsadil na nějaká čísla, na sportku, na výsledek zápasu nebo na cokoliv jiného. Šance na výhru je ale vždy poměrně malá. Každopádně vše ve vesmíru zapadá do stejného soukolí, zákony fyziky a matematiky platí jak u kladiva dopadajícího na hřebík, tak i uvnitř osudí loterie, které bedlivě střeží státní notář. Co kdybyste byli schopni analyticky odvodit výsledek loterie? Pak vsadíte a vyhrajete! Zatím sice takto loterii nikdo nepokořil, ale s dopadem marketingových aktivit na váš web si s pomocí analytiky poradit dokážete.

Běžná praxe Google Analytics

Pokud se někoho zeptám, jak vyhodnocuje své marketingové aktivity, odpoví mi: “Máme Google Analytics.” “No tak to je vááážně skvělý!” odpovím si uvnitř sarkasticky. Nechápejte mě špatně, tady nehledejte problém ve slovech “Google Analytics”. Problém je ve slově “máme”. “Máme” totiž znamená, že Google Analytics tady existuje, ale nepoužívá se. Je to, jako když “máte” činky, které celý rok slouží jako zarážka dveří nebo něco podobného. GA je nástroj, který musíte používat a hlavně ho musíte používat správně. Nepotřebujete kvanta různých extra super nástrojů na analýzu dat, spíš musíte umět se svými daty správně pracovat.

Jak s daty správně pracovat

Každý web je unikát, nelze tedy aplikovat jedno obecné pravidlo. Lze aplikovat pouze správné otázky. Mám pro vás tři:

  • Odkud se berou peníze?
  • Kam se peníze investují?
  • Jak se proměnné ve vašem osudí navzájem ovlivňují?

Na první 2 otázky byste si měli umět odpovědět i bez GA, ale GA vám k tomu řekne víc. Můžete zjistit poměr nákladů a investic v jednotlivých kanálech. Můžete vyhodnotit konverzní schopnosti jednotlivých kanálů, můžete dokonce vyjádřit náklady na jednoho získaného zákazníka. Segmentovat a štěpit tyto údaje lze ještě podrobněji, ale nakonec zůstává poslední otázka. Jak se proměnné ve vašem byznysu navzájem ovlivňují? S tím vám pomůže selský rozum, velká představivost, další analýzy a především dobrý analytik.

Bez analytiky jsme slepí

Víte, jaký máte meziroční růst/pokles obratu, investic, ROAS, CPA, návštěvnosti, zakázek, KP? A víte i to, jak všechny tyto parametry vypadají napříč jednotlivými kanály? Víte, jestli je binomická spojnice trendu lineární/exponenciální, stoupající/klesající? Pokud ano a vaše zisky konstantně rostou, pak smekám. Pokud ano a vaše zisky nerostou, pak jste si špatně odpověděl na třetí otázku (viz sekce výše). Pokud ne a vaše zisky rostou, pak máte velké štěstí. Pokud ne a vaše zisky nerostou, pak jste ve fázi: “Máme” Google Analytics. Respektive, máte oči, ale nedíváte se jimi.

Co s tím?

Máte reálně 3 možnosti, jak k analytice přistoupit:

  • Zamilujete se do čísel, začnete používat GA a další nástroje a začnete analyzovat svůj byznys. 
  • Zajistíte si analytiku od specialisty a ušetříte si čas.
  • Neuděláte nic.

Pokud neuděláte nic, nevadí, třeba budete mít štěstí v loterii. :) Pokud ale stojíte o radu, můj favorit je zlatá střední cesta, analytika od analytika nestojí moc peněz a naopak umí hodně peněz vydělat.