Co je obsahový marketing a jak z něj vyždímat maximum?
Už jsem se chtěla radovat ze své první letošní úrody rajčat, ale teď stojím u záhonu a přemýšlím, kde se stala chyba. Všechny plody mají na spodu shnilý hnědý flek. Než začnu plakat, jdu se zeptat internetu. Tu stejnou věc v tu chvíli možná řeší další stovky lidí v republice. Někteří z nich jsou míň závislí na mobilu a jdou rovnou i s nahnilým rajčetem do zahradnictví, za odborníky. Ti jim prodají přípravek obsahující vápník, protože to je přesně to, čím rajčata zachránit. Všichni jsou šťastní – prodejce, zákazník i rajčata. A vy jste právě zjistili, k čemu je dobrý obsahový marketing.
Eeeh… nebo ne? Tak já to zkusím vzít trochu zeširoka.
Obsahový marketing, nebo chcete-li rovnou obsahová strategie pro majitele webů, je jeden z nejnáročnějších způsobů, jak si budovat byznys on-line. Já se nejspíš nemám ráda, a tak už se tomuhle odvětví přes deset let věnuji. Ale miluju ty výsledky – nic na internetu vám nezajistí loajálnější zákazníky a trvalejší výsledky v SERPu. Nic. To dokáže jen kvalitně odvedená práce, kdy se spojí skvělé know how prodávajícího a nás, obsahově marketingové agentury.
Jasně, agenturu na to třeba ani nepotřebujete. Pokud máte hodiny volného času, protože se v e-shopu nic neprodává a zákazníci nevolají, je to skvělá chvíle, kdy na obsahu můžete pracovat. Pojďme si ukázat, kde začít!
Kde začít vytvářet obsah?
Rozhodně u sebe na webu. Ten vám nikdo nevezme, pokud zálohujete. Obsah budujte:
- v popiscích produktů nebo služeb,
- na podstránkách a v kategoriích,
- na svém vlastním blogu.
A všechno propojte. Vrátím se s dovolením k rajčatům. Když přijde sezóna nedostatku vápníku a v zahradnické skupině uvidíte dotaz, tak mu nejenom okamžitě odpovězte. Ale utíkejte hned napsat článek na blog. Prolinkujte na něm produkty, které s postižením rostliny pomůžou. U popisku k produktu vytvořte nový odstavec, který upozorní, že máte článek, který o nedostatku vápníku mluví. A rovnou si poznačte, že byste si měli vytvořit i článek o dalších chorobách rajčat, protože ne u všech budou hnědé fleky znakem nedostatku vápníku. Všechno vždycky PROLINKUJTE.
Takový obsah je hodně užitečný. Ukáže, že o svém sortimentu víte první poslední. Nedávno jsem psala o tom, jak si lidé myslí, že obsah na webu za nás všechny bude psát ChatGPT nebo nějaký jiný robot, ale tohle, tu osobní zkušenost s problematikou, vám žádný robot nenahradí. V textu na blogu můžete citovat nějaký názor dalšího odborníka. Můžete být investigativní a zjistit, proč se v některých letech ten problém děje častěji. Dejte si na čas a článek, který takhle vytvoříte, bude za chvíli na prvních místech ve vyhledávání. Klíčová slova, na která chcete zákazníky nalákat a pravděpodobně jsou součástí vaší analýzy klíčových slov, se v takovém textu budou vyskytovat zcela přirozeně.
Jak dál využít vytvořený obsah?
Dali jste si s tím skutečnou práci a takový text je jako vaše dítě. Tak se ním běžte pochlubit! Pošlete ho jako newsletter všem lidem ve vašem adresáři, i když jich je zatím třeba jenom dvacet. Nasdílejte ho na své sociální sítě. Nebo do odborných skupin. Jakmile článek nepůsobí, že prodává produkt, ale skutečně dává užitečné rady, lidé budou nadšeně lajkovat a sdílet dál. Lajky vám sice nájem nezaplatí, ale publikum, které vám v tuto chvíli důvěřuje, se mnohem snáz promění na platící zákazníky.
Jak obsah na webu víc vyždímat?
Obsahový marketing nemusí probíhat jenom u vás na webu. Proměňte už napsané články na příspěvky na sociálních sítích. Natočte na to téma krátké video, kde řeknete to nejzajímavější a odkážete dál lidi na svůj web nebo jim dáte motivaci odebírat specializovaný newsletter. Tento obsah ideálně propagujte, ať se dostane k těm správným lidem. A takový nadupaný e-mail si lidé otevřou mnohem raději, než mail s desítkou produktů v “neopakovatelné” akci.
To nestačí, chci vyždímat víc!
Ale samozřejmě, já vám rozumím! Pokud vám to rozpočet umožňuje, proměňte tuto návštěvnost v remarketingové publikum a zacilte na ně navazující kampaň. Zůstanete jim v povědomí a jakmile zatouží po něčem na zahrádku, obrátí se na vás.
Tak to by bylo – celý koloběh skvěle provedeného obsahového marketingu! To nezní tak složitě, že?
Proč tedy kvalitní obsahový marketing nedělá každý?
Protože to zabere STRAŠNOU. SPOUSTU. ČASU. Lidé, kteří se pro něco takového rozhodnou, často vydrží vytvářet obsah měsíc nebo dva. Jakmile začnou chodit objednávky a oni začnou mít s projektem víc práce, odsunou tvorbu obsahu na jinou kolej. Abych byla přesná – na tu úplně poslední kolej. Která je kusá. V tom tkví další konkurenční výhoda, protože když vydržíte, budete vítěz. Je toho ale víc, co pohnojit (pun not inteded).
Nejčastější chyby v obsahovém marketingu
Soutředíte se na jednu platformu
Někdo třeba zjistí, že psaní textu na web zabere spoustu času, ale natočit rychlé video je jednodušší. Pokud se soustředíte jen na tento kanál a videa dáte na Instagram nebo Tik Tok, oberete se o návštěvnost webu z Googlu. Na sociálních sítích možná budete válet, ale je škoda tento obsah nepřetavit i na text, který snadno rozpoznají vyhledávače.
Špatně outsourcujete práci
Je taky možné, že jakmile přijdete na to, že psaní blogu nebo popisků k produktům zabere spoustu času, budete se to snažit delegovat. Ať už na robota (ok, proč ne) nebo na copywritera. Ale copywriter je tak dobrý, kolik mu dáte informací. Pokud nemá do oboru opravdu dobrý vhled, tuhle hodnotnou práci nezastane. Proto je potřeba být mu neustále po ruce nebo občas něco napsat sám.
Zapomínáte obsah propojovat
Někde nahoře jsem zvýraznila slovo “prolinkovat”, protože to je skutečně důležité. Ještě důležitější to je, pokud obsah chcete brát vážně a praktikujete rozšiřování obsahu podle techniky Topic Clusteru. Linkujte všude všechno – v mailech, v článcích, v produktech, v popiscích kategorií. Když něco vytvoříte, zeptejte se sami sebe, kde by bylo dobré to zmínit a tam jděte a dopište to.
Asi toho bude víc, ale tady vidíte, že ne každý to zvládne. I my sami se potkáváme s klienty, kteří do spolupráce jdou s nadšením, jak se společně vrhneme na tvorbu obsahu, ale elán jim brzy opadne. Máme témata, kterým se dokážeme věnovat do hloubky, jako je kosmetika nebo domácí mazlíčci, ale pokud jde o složitější problematiku, je potřeba neustálé doplňování znalostí a komunikace s klientem. Pak to dopadá skvěle.
Reference: Kdy obsah na webu skvěle zafungoval?
Na našem blogu jsme už psali o tom, jak se nám podařilo vybudovat jedničku v oboru na českém trhu, a to jsme začínali jen s prací na blogu. Kouzlo bylo ve správně nastavené obsahové strategii – rozuměli jsme cílovce, nastavili jsme jí správnou tonalitu a makali na tom, aby neustále měla na očích podněty, čím novým si udělat radost.
Dalšímu našemu klientovi se otevřely nečekané dveře, když ho kontaktovala televize, aby obstaral odborný vstup v jednom z pořadů. Stačil jen článek o domácí výrobě pamlsků pro venkovní ptáčky. O tomto projektu už jsme předtím taky psali, protože se rozhodl neutrácet tolik za PPC reklamy a jít jinou cestou.
A poslední skvělou ukázkou, co dokáže pečlivě napsaný článek, je moje práce o vlivu UV záření na pokožku člověka, který krátce po zveřejnění vyletěl na první stránku vyhledávání a statečně se tam drží. Nejen, že má skvělou návštěvnost, ale získal uznání i od specialistů v oboru. To vše „jen“ za asi 28 hodin práce. Uff.
Máte teď plnou hlavu nápadů? Paráda, tak otevřete prázdný dokument, stejně jako dnes já, a začněte! Pokud pociťujete náhlou úzkost, návaly horka a sucho v ústech a chcete mít raději nějaké vedení, neváhejte nás kontaktovat. Buď vám budeme trenéry a poskytneme čas od času konzultaci, nebo vám pomůžeme s úvodní obsahovou strategií a vytipujeme témata, kterým se věnovat. Nebo se můžeme stát nerozlučnými parťáky a obsahový marketing za vás převezmeme. Ať už se rozhodnete jakkoliv, přeju vám, abyste z toho vyšli jako vítězové!