Jak jsem si hrál s mobilem

Jednoho dne jsem se vzbudil a jako vždy jsem se podíval na grafy. Viděl jsem, že už dlouhodobě něco není úplně v pořádku s obratem e-shopu, a tak jsem začal pátrat po tom, co se děje. Meziroční růst obratu se zpomaloval a cena za získaného zákazníka rostla bez zjevné příčiny. Nejspíš vás teď nebudu zatěžovat představou, jak sedím u PC, koukám do grafů a srkám ranní kávu. Prostě jsem po několika hodinách zjistil, že za to můžou mobily. Na mobilech máme slabší konverzní poměr a meziročně jsme na e-shop přivedli nové uživatele, kteří byli ale z 90 % na mobilních zařízeních. Logicky se tím zkazil konverzní poměr i obrat e-shopu.

Opět krize

A máme tu další krizi, kterou je potřeba zažehnat! Tady jsem se ale vyděsil, protože to nebude tak snadné. Musel jsem si položit několik otázek na tělo. Třeba proč uživatelé na mobilních zařízeních nenakupují tolik, co lidé u počítačů? Také jsem si říkal, že jsou mobily přeci minorita, tak proč to má takový dopad? Další zjištění mě celkem překvapila. Z celkové návštěvnosti bylo na stolních počítačích jen 37 % uživatelů. Čísla na zahraničních mutacích byla ještě tvrdší. Na Slovensku to bylo jen 24 % uživatelů a v Rumunsku jen okolo 10 %.

Řešení problému

Dedukcí se dalo celkem jasně říct, že pokles konverzního poměru má svůj původ ve špatné mobilní verzi webu. To jsem si ale chvilku nechtěl přiznat. Vždyť máme responzivní web a vypadá dobře! Své sobecké tvrzení jsem si však šel raději ověřit. Přes mobil jsem si projel náš e-shop. S výrazem ryzího zhnusení jsem odhodil mobil na gauč. Prostě jsem nebyl ochotný na náš web na mobilu dál koukat. Nechápejte mě špatně, obsah webu byl stejný, ale bylo to jako si prohlížet slona lupou. Prostě vidíte jen šedou, když hledáte chobot. Celý web zoufale plýtval místem a bylo velmi těžké se na něm zorientovat. A co třeba porovnat 2 produkty ve výpisu? Nelze! Na obrazovku telefonu se 2 produkty prostě nevešly. Napadlo mě pak, jak to asi vypadá u konkurence. Náš nepřímý konkurent Aliexpress.com na první pohled nijak nevyčníval. Při praktické práci ale překvapil. Orientace byla perfektní. Web perfektně spořil každý pixel místa tak, aby na mobilní obrazovce uživatel viděl přesně to, co vidět chce a nic navíc.

Analytická část byla za námi. Problém byl odhalen, popsán a chybělo už jen jeho řešení v praxi. Tvorba vychytaného mobilního webu je tak na samostatnou kapitolu. Pokud chcete nějaké poučení, pak občasné toulky v Google Analytics jsou nezbytnou součástí marketingu. Váš e-shop může čelit problému, který musíte včas rozpoznat a vyřešit, jinak skončíte a ani nebudete vědět jak se to stalo. Hodně štěstí!