PPC reklama v kostce

Jak je PPC reklama časově a profesně náročná, kolik spolkne a přinese peněz, a co bychom měli vědět, než začneme inzerovat?

Existuje ohromné množství nejrůznějších variant inzerce na internetu, záměr ale zůstává stále stejný. Chcete prodat své produkty nebo služby. Navíc ideálně tak, aby se vám vynaložené peníze za reklamu vrátily. Ukážeme si, jak je to aktuálně s PPC reklamou.

Co je to PPC reklama?

PPC znamená “pay per click”. Je to reklama, která obecně funguje na principu, kdy platíte za konkrétní uživatele, kteří na reklamu kliknou. Technicky vzato se ale v českém prostředí bavíme o systémech Google Ads a Seznam Sklik.

Jak PPC reklama vypadá?

V systémech Sklik a GAds existuje mnoho různých formátů reklamy. Těmi nejznámějšími jsou asi tyto 2: 

Jak PPC reklama vypadá
V horní části jsou reklamy s produktovými informacemi (takzvaná PLA kampaň), v té spodní je sponzorovaný odkaz (původní PPC kampaň ve vyhledávači). Obdobné formáty má i reklama na Skliku.

Jak je PPC reklama časově náročná?

Správné nastavení a vytvoření PPC kampaní je mimořádně časově náročné, ovšem tak jako vše i tady se dá spousta věcí odfláknout. Technicky vzato je potřeba založit si účet v PPC systému, kliknout na tlačítko “vytvořit kampaň” a postupovat podle jednotlivých kroků. Vytvoření fungující kampaně takto zabere okolo 30 minut času. Pokud má ale kampaň správně fungovat a vydělávat peníze, pak tento postup nestačí. Před samotnou tvorbou kampaně je nezbytné zpracovat analýzu klíčových slov, analýzu konkurence, analýzu oboru, analýzu cílového webu, navrhnout strukturu kampaní, navrhnout skupiny klíčových slov a spoustu dalších věcí. Výstupy těchto aktivit pak používáte při samotném vytváření PPC reklamy. Tyto aktivity mohou zabrat desítky až stovky hodin odborného času, záleží na oboru vašeho podnikání, odbornosti a zkušenosti vašeho PPC specialisty a nakonec i motivaci toho, kdo analýzy vypracovává.

Kromě samotné přípravy je tu nezbytná i neustálá optimalizace probíhajících PPC kampaní. Tato aktivita si zpravidla vyžádá asi 15-60 minut času na jednu kampaň jednorázově. Přesto, že optimalizace PPC kampaně není časově tolik náročná, jedná se o extrémně zodpovědnou úlohu. V PPC reklamě se totiž (na běžném e-shopu) obvykle točí miliony korun ročně. Není proto ničím zvláštním, že si agentury za správu PPC kampaní účtují odměnu i podle toho, kolik peněz se proinzeruje.